CARI BAHAN

Wednesday, December 08, 2010

Tokoh Ma'al Hijrah

Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah dipilih sebagai tokoh Ma'al Hijrah tahun 1431H. Hijrah dalam Islam terbahagi kepada dua Satu hijrah kerana Allah dan satu lagi adalah hijrah kerana dunia. Jika Tan Sri Zeti Aktar Aziz itu dipilih kerana hijrahnya, hijrah apa yang dilakukannya? Besar kemungkinan alasan pemilihannya adalah kerana sumbangannya yang dianggap hebat sebagai Gabenor Bank Negara. Jika atas dasar itu, ia adalah faktor dunia. Ummat Islam di Malaysia dapat melihat penampilan muslimah Dr. Zeti Akhtar sejak dahulu sehingga sekarang tidak berubah. Jika dia tanpil membawa watak mulimah yang lebih baik dengan memakai pakaian menutup aurat, tentu pencapaian duniawinya itu disempurnakan perubahan ukhrawinya yang mana melayakkan dia dianugerahkan sebagai tokoh Ma'al Hijrah. 

Di negeri Kelantan, seorang saudara baru yang berbangsa Cina bernama Ridhwan Foo telah dianugerahkan sebagai tokoh Ma'al hijrah tahun ini. Anugerah itu memang layak dan ia menjadi inspirasi serta contoh kepada kaum Cina yang lain yang masih berpegang dengan ajaran Budha dan sebahagiannya Kristien dan ada yang Free Thinker.

Siapa yang berhijrah kerana dunia, sia-sialah penghijrahannya. Siapa yang berhijrah kerana Allah, maka itulah hijrah yang membuahkan hasil.

No comments: