CARI BAHAN

Monday, December 13, 2010

Surau kampung Sireh.

Hari ini, dalam perjalanan ke satu kenduri kahwin yang diadakan di kampung Sireh,  aku singgah solat di Surau Kampung Sireh yang dikatakan telah dibina baru dengan kubah yang besar dan cantik. Khabarnya surau itu telah dipohon agar dinaiktaraf menjadi masjid namun terhalang dengan sebab tidak mendapat persetujuan dari imam kariah yang berdekatan. Itu merupakan syarat untuk pecah kariah yang diamalkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Kedah.

Aku mendapati surau tersebut memang besar dan cantik tetapi lengang. Kotor,  tahi cicak memanuhi ruang tandas dan juga ruang solat berhabuk. Ada sebiji bantal di tepi diding dan botol air orange menandakan ada seseorang menjadikannya tempat tidur semalam. Halamannya masih becak. Nampak terbiar.


Memang mudah membina masjid namun memakmurkannya adalah amat sukar. Apalah guna ada masjid yang indah dan cantik kalau tiada solat fardhu berjemaah di dalamnya?? KIta boleh membina berpuluh masjid dan beratus surau, namun yang lebih penting daripada membangunkan fizikalnya itu, adalah membangunkan amalan di dalamnya.

No comments: