CARI BAHAN

Thursday, June 23, 2011

Melayu bukan seperti dulu lagi.

Tahun 1969 orang Melayu masih bodoh. Orang Melayu belum terbuka kepada dunia antarabangsa yang pelbagai bangsa, kebudayaan dan agama. Kalau pun orang Melayu tahu hakikat itu, orang Melayu tidak menjiwainya dan tidak hidup di dalamnnya. Sekurang-kurang oleh majoriti Melayu masa itu. Sebab itu, Melayu waktu itu mudah sensetif apabila dimainkan isu bangsa. Maka berlakulah apa yang sejarah tanah Melayu catatkan dalam pasca merdekanya.

Pada hari ini keadaannya berbeza. Semangat Melayu bukan lagi seperti tahun tersebut. Sebab itu, ada pemimpin Melayu yang apabila membakar semangat Melayu atas dasar kebangsaannya, hasilnya tidak seberapa lagi. Api semangat Melayu tidak lagi menyala-nyala seperto tahun 60-an itu.

Ibrahim Ali mungkin masih tinggal dalam nostalgia masa lalu apabila dia menduga bahawa dia memimpin hasrat jutaan orang Melayu. Aku berani katakan, dengan paluan tin kosongnya dengan nafas Melayunya, ramai Melayu yang muak dan mual. Aku salah seroang daripadanya. Kalau dari segi Melayu, aku lebih Melayu daripada Tun Dr. Mahathir. Dalam tubuhku tidak mengalir darah mamak. Sejak keturunan demi keturunan, aku tahu bahawa nenek moyangku berasal dari negeri Kedah dan kami menghuni kawasan pedalaman. Namun, bukan orang asli Senoi, Jakun atau sebagainya. Dengan kemelayuan sejatiku, aku tidak tersentak dengan seruan Ibrahim Ali.

Melayu hari ini sudah berubah. Sudah berilmu. Melayu bukan lagi haprak. Yang hapraknya hanyalah sebahagian pemimpin Melayu yang sebenarnya bukan Melayu pun dari segi biologinya.

No comments: