CARI BAHAN

Monday, June 20, 2011

Gua Ashabul Kahfi dan kejuruteraan bangunan

Allah SWT menggambarkan gua tempat ditidurkan Ashabul Kahfi selama 309 tahun itu sebagai  sebuah tempat yang matahari terbit dan tenggelam berda di kanan dan kirinya. Dengan kata lain, mulut gua tersebut tidak menghadap ke arah matahari terbit atau tenggelam yang mana jika begitu akan menjadikan gua tersebut memerangkap haba dan tidak selesa untuk dihuni. Ternyata gua tersebut memiliki ciri istimewa sehingga Allah memerintahkan Ashabul Kahfi berlindung di sana dan ditidurkan mereka dalamnya aman selama 309 tahun.

Dalam Daurah Quran malam ini., isu tersebut dibahaskan ketika tafsiran ayat 17 surah Al-Kahfi diperkatakan. Firman Allah SWT yang maksudnya:

Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, Maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, Maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.
 En Samit yang mengulas isu ini menyatakan bahawa sudah terdapat perincian yang dibuat oleh para pengkaji mengenain rumah yang menepati kediaman yang mengambil kira kesan rumah hijau. Antara lain ialah rumah tersebut tidak menghadap matahari terbit atau tenggelam yang mana akan menjurus ke arah pemerangkapan haba yang menimbulkan kesan rumah hijau. Sudah tentu perincian ini menepati gambaran yang ditampilkan Allah SWT dalam surah Al-Kahfi mengenai magnitud dan longitud gua tersebut.

No comments: