CARI BAHAN

Friday, June 17, 2011

Kemaskini pengurusan masjid

Sesetengah masjid sudah memiliki kenderaannya. Malangnya, boleh dikatakan kenderaan-kenderaan tersebut hanya digunakan untuk pengursan jenazah. Apabila ada warga setempat yang meninggal, maka kenderaan yang diubahsuai menjadi van jenazah itulah yang digunapakai untuk mengangkut jenazah ke tanah perkuburan. Ada juga masjid yang agak kaya memiliki bas. Namun bas tersebut hanya tersadai dan digunakan kadang-kadang apabila masjid menganjurkan rombongan atau lawatan melibatkan ahli jawatankuasa ke satu-satu tempat.


Pengursan masjid seharusnya berfikiran kreatif tentang bagaimana mahu meningkat jumlah anak kariah yang hadir solat berjemaah di masjid. Mungkin salah satu cara yang perlu difikirkan iala menyediakan pengangkutan percuma kepada mereka. Umpamanya, setiap petang sebelum masuk maghrib, bas masjid telah masuk ke kampung-kampung untuk mengambil anak jemaah yang mahu ke masjid. Dengan adanya pengangkutan yang disediakan secara percuma sebegini, mungkin dapat menambahkan sedikit angka kehadiran jemaah ke masjid.


Penguran masjid perlu melihat bagaimana pihak pengurusan gereja berusaha memakmurkan gereja mereka. Kalau kesesatan diurustadbir secara kemas, ia akan dinampak benar. Apakah kebenaran mahu dibiarkan dinampak sesat dengan sebab kelemahan pengurusan kita??

No comments: