CARI BAHAN

Friday, June 17, 2011

Doaku dini ini.

Saat bangun di waktu dini sebentar tadi, aku berdiri di luar rumah. Ada rembulan mengambang di langit. Di sini, jarang-jarang aku dapat menatap rembulan. Sesekali, dapat menatap rembulan, aku merasakan syahdu mengenangkan alam indah yang Tuhan ciptakan. Lantas, aku merasa sedih dan sayu mengenangkan alam indah ini dicemari oleh angkara murka manusia.


Segera, aku terkenang negaraku yang permai ini. Terdapat tangan-tangan besi yang cuba memaksa rakyat dan merampas hak-haknya.  Banyak perkara yang membuatkan aku terganggu dan aku fikir demikianlah pula ramai rakyat yang lain. Pentadbiran negara yang caca marba dan diperkayakan pula dengan rasuah, khianat, pecah amanah, songlap wang rakyat, kenaikan harga barangan, ketirisan dalam penyaluran peruntukan kepada rakyat dan seribu satu macam onar lagi menyebabkan sesak dadaku.


"Oh Tuhan...tolonglah kami golongan mustadh'afin ini...Kau gantikan penguasa yang memerintah kami sekarang dengan penguasa lain yang lebih mencintai kami dan takutkan azabMU'', keluhanku mendesis keluar bersama hembusan angin dini ini.

No comments: