CARI BAHAN

Tuesday, June 21, 2011

Jangan gembira memanggil kafir itu kafir.

Banyak hal yang membolehkan seseroang itu disebut sebagai kafir. Dalam Hadis, nabi tegaskan seorang yang meninggalkan solat dengan sengaja adalah kafir. Seorang yang suka membazir adalah kafir melalui mantik perbandingan yang Allah buat dengan syaitan yang kafir. Seorang yang tidak bersyukur itu kafir. Banyak lagi hal-hal yang didasarkan kepada nas Al-Quran dan Hadis, menjadikan seseorang itu dicop sebagai kafir.

Hari ini, seorang Melayu asobiyyah dengan wewenang yang melampau melemparkan tuduhan kafir kepada orang lain yang bukan sebangsa. Lebih-lebih lagi yang tidak seagama. Lihat sahaja bagaimana Melayu yang bernaung di bawah Perkasa dan UMNO, dalam menghadapi kebangkitan Bersih 2.0 yang diketuai oleh Ambiga, persoalan kakafiran Ambiga ditimbulkan sebilangan anngota. Memang Ambiga itu bukan berakidah Islam tatapi seorang yang berakidah Islam tetapi tidak menjulang isi kandungannya pun kafir juga. 

Hanya lahir bernama Muhammad bukan jawapan keIslamannnya. Mengakui orang Islam dengan penuh bangga juga bukan kata kunci.  Apa guna kelahiran dan pengakuan itu kalau di sebelah pihak yang lain menentang Islam. Islam menyuruh kita berlaku adil, tetapi keadilan itu ditentang. Mereka yang tidak suka kepada tuntutan Bersih 2.0 itu sungguh menghairankan keislaman mereka.

Islam jenis apa yang mereka dendangkan. Islam yang ditunggangi untuk kepentingan perut? Kepentingan kemaluan?

Jika demikian, Islam itu telah terlepas dan ia lebih kafir dari mereka yang kafir.

Ingatlah amaran Allah, mereka yang disebutkan sebagai munafiq adalah golongan yang berada di bawah daripada orang kafir dibakar dalam api neraka!

No comments: