Antara soalan yang ditimbulkan
dalam sesi usrah semalam adalah mengenai suami bagi seorang perempuan
yang berkahwin dengan beberapa lalaki di dunia. Antara lelaki-lelaki
tersebut, siapakah yang akan menjadi suaminya di syurga (bagi kes suami
dan isteri masuk syurga semuanya)?
Menjawab
persoalan tersebut, aku mengingatkan bahawa syurga itu bukanlah
sebagaimana yang kita khayalkan. Dalam sebuah hadis Qudsi diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dalam sohehnya melalui Abu Hurairah, dinyatakan oleh
Rasulullah SAW telah bersabda:
قال الله تعالى أعددت لعبادي الصالحين مال
عين رأت ولا أذن سمعت ولاخطر على قلب بشر واقرءوا إن شئتم
"
Berfirman Allah SWT: Aku sediakan kepada hamba-hambaku yang soleh apa
yang mat tidak pernah lihat, telinga tidak pernah mendengar dan tidak
pernah terlintas dalam hati manusia dan bacakanlah jika kamu inginkan".
Dalam sebuah hadis nabi SAW menyebutkan kepada seorang lelaki yang bertanya kepada baginda mengenai bilakah berlakunya kiamat ketika baginda hendak mendirikan solat. Selepas selesai solat Rasulullah mencari lelai itu dan bertanya kepadanya mengenai persediaannya untuk kiamat. Lelaki itu mengatakan bahawa persediaannya tidaklah dengan solat dan puasa yang banyak. Hanya dia sangat mencintai nabi. Lantas Rasulullah SAW bersabda:
المَرْءُ معَ مَنْ أَحَبّ، وَأَنْتَ مَعَ
مَنْ أَحْبَبْتَ
" Sesorang itu akan bersama dengan orang yang dicintainya, dan kamu akan bersama dengan siapa yang kamu cintai".
Daripada
hadis ini, bolehlah juga difahami bahawa isteri yang berkahwin dengan
beberapa suami masa hayatnya dan semuanya pula masuk syurga, dia akan
menjadi isteri kepada suami yang paling dicintainya ketika di syurga.
Namun,
ada pandangan yang menyatakan bahawa isteri yang bernikah dengan
beberapa suami di dunia dan jika semuanya masuknya syurga, isteri itu
akan menjadi pasangan bagi suaminya yang terakhir. Ini berdasarkan
sebuah riwayat yang dinyatakan oleh Baihaqi dalam sunannya bahawa sahabat rasulullah SAW bernama Huzaifah telah berpesan kepada isterinya
sebelum matinya:
إن شئت تكوني زوجتي في الجنة فلا تزوجي بعدي، فإن المرأة في الجنة لآخر
أزواجها في الدنيا. فلذلك حرم الله على أزواج النبي صلى الله عليه وسلم أن ينكحن بعده،
لأنهن أزواجه في الجنة.
"
Jika kamu ingin menjadi isteriku dalam syurga, maka janganlah kamu
berkahwin sesudahku. Sesungguhnya seorang perempuan itu akan menjadi
pasangan kepada suaminya yang terakhir di dunia. Kerana itu Allah
mengharamkan ke atas para isteri nabi SAW daripada berkahwin lagi
sesudahnya kerana mereka akan menjadi isterinya dalam syurga".
Walau
bagaimanapun, mengambil perkataan Huzaifah tersebut bukanlah satu dalil
yang boleh dimuktamadkan. Ia adalah perkataan seorang sahabat yang
berlaku perbezaan pula dengan perkataan sahabat yang lain serta
tindakan beberapa di antara mereka. Kalangan sahabat, ada yang berkahwin
dengan janda sahabat yang lain. Lagi pula, alasan kenapa isteri nabi
diharamkan menikah lagi sesudah Rasulullah tidaklah boleh disandarkan
kepada suami terakhir akan menjadi suami di syurga. Para isteri nabi
sebenarnya adalah ibu orang beriman, maka bagaimana ibu hendak dikahwini
oleh anak-anak?
Apapun, ingatlah firman Allah SWT mengenai nikmat syurga:
وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ وَأَنْتُمْ فِيهَا
خَالِدُونَ
" Dan di dalamnya apa sahaja yang diingini oleh syahwat dan enak dipandang mata serta kamu kekal di dalamnya.".
(Surah Az-Zukhruf: Ayat 71)
Ahli
syurga punya keluasan yang tidak dapat dibayangkan dengan akal dan
minda dunia. Apa yang diingini berdasarkan keinginan mereka, Allah akan
tunaikan. Maka, apalah mahu dirungsingkan mengenai siapakan suami
seorang wanita dalam syurga kelak. Suami mana yang dia mahu, Allah SWT
akan tunaikan keinginannya. Bukankah itu janji Allah SWT. Tentu sekali
semua keinginan warga syurga kelak adalah keinginan yang sesuai dengan
watak para syurgawi. Jangan pula dibayangkan keinginan yang bukan-bukan.
Memberi
pesanan atau wasiat kepada isteri supaya jangan berkahwin lagi, menurut
hematku, adalah tidak wajar. Ia merupakan satu wasiat yang cuba
menghalang perkara yang dihalalkan Allah SWT. Juga merupakan wasiat
yang menzalimi wanita tersebut. Terlebih lagi jika wanita itu masih
dalam kondisi memerlukan suami baru dan berkeinginan kepada keperluan
seksual dan pembelaan hidup. Isteri tersebut tidak terikat dengan wasiat
yang seumpama itu.
Hendaklah
kita berlapang dada dan buangkan kerungsingan tentang dengan siapa kita
akan berkahwin di akhirat sana. Tetapi, yang perlu kita rungsingkan,
apakah kita ini layak dan akan masuk menghuni syurga Allah SWT!
No comments:
Post a Comment