CARI BAHAN

Monday, November 12, 2012

Konvoi Motosikal Berkuasa Besar

Naik motosikal berkuasa besar keliling negara, konvoi beramai-ramai nampak sekilas macm bagus. Ditambah pula dimasukkan dalam kegiatan itu agenda sampaikan bantuan kepada orang miskin. Demikianlah apa yang menjadi hebahan berita sehari dua ini. PM dan para pembesar negeri berada dibasir depan sebagai pihak yang membuat pelepasan gerak mula konvoi tersebut yang khabarnya bakal berakhir di Puterajaya.

Motosikal berkuasa besar ini mahal harganya. Ia kenderaan orang-orang berduit. Kalau zaman dulu, ia samalah dengan kuda hiasan yang tangkas dan hanya dimiliki kalangan bangsawan. Ia jadi kenaikan anak raja dan pembantunya masuk kampung melilau dalam kampung cari anak dara kalau-kalau ada yang layak dibuat gundik.  Jarang sekali anak raja kalau masuk kampung bawa kedamaian. Itu zaman dulu. Itulah sebagaimana diriwayat dalam hikayat dan buku sejarah kerajaan purbakala.

Sekali aku teringat firman Allah dalam Al-Quran mengenai Qarun.


فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ
Maka keluarlah Karun kepada kaumnya dalam kemegahannya. berkatalah orang-orang yang menghendaki kehidupan dunia: "Moga-moga kiranya kita mempunyai seperti apa yang Telah diberikan kepada Karun; Sesungguhnya ia benar-benar mempunyai keberuntungan yang besar".

 (Al-Qasas: Ayat 79)

No comments: