CARI BAHAN

Monday, November 12, 2012

Kesalahan kerajaan yang tidak termaafkan.

Kalau kerajaan tak mahu laksanakan hudud, saya boleh terima dengan tafsiran. Mungkin kerajaan tak mampu atau ada maslahat umum yang kerajaan mahu pelihara. Ada pelbagai alasan yang kerajaan boleh andalkan untuk memuaskan hati rakyat muslim mukmin.

Demikian juga, kalau kerajaan tak istiharkan Malaysia negara Islam. Tidak mahu sistem pentadbiran yang berjenama Islam. Sistem ekonomi yang tidak berjenama Islam. Aku boleh dengar dan mempertimbangkan untuk tidak memaksakan idealismeku supaya direalisasikan. Dalam keadaan demikian, aku masih boleh bersedia untuk memaafkan kerajaan dan mungkin memilihnya untuk memerintah penggal berikutnya.

Namun...ada satu hal yang tidak boleh dimaafkan sama sekali.

Ia adalah kerana hilang dua kelayakan utama menjadi pemerintah iaitu kekuatan dan amanah. Kerajaan yang tidak mampu melaksanakan harapan rakyat terbanyak adalah kerajaan yang lemah. Kerajaan tidak kuat jika tidak mampu menguruskan jenteranya yang berbuat makar menindas rakyat. Demikian pula hilangnya amanah, ia tidak boleh dimaafkan.

Aku tidak pernah dapat memaafkan kenapa wang rakyat RM250 juta diberikan kepada syarikat milik suami Ketua Wanita UMNO. Demikian aku tidak lupa kebocoran wang rakyat dalam soal pembelian kapal selam negara. Hilangnya enjin jet tentera beberapa masa dulu juga khianat yang tidak akan dilupakan. Soal-soal pecah amanah ini tidak ada tafsiran yang boleh membawa kepada kata maaf kepada para pengkhianat. Ia adalah teras sebuah kerajaan dan gagal menegakkan membuatnya tidak layak dinobatkan sebagaio kerajaan.

Kekadang aku  berasa alangkah bertuahnya rakyat negara Barat yang pemimpinnya bersikap amanah dan kuat membelam keadilan rakyat. Rakyat Amerika Syarikat lebih dihormati pemimpinnya daripada rakyat Malaysia yang sering diperbodohkan oleh pemerintahnya melalui indoktrinasi melampau dalam media utama.

No comments: