CARI BAHAN

Monday, November 19, 2012

Apa lagi salahnya berdoa?

Doa...siapa boleh halang orang berdoa? Dulu heboh pasal orang Kristian buat majlis doa supaya Malaysia jadi negara Kristian. Ada pihak yang sangat marah kerana majlis doa tersebut. Ini kerana doa supaya Malaysia jadi negara Kristian itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Maka doa septutnya selari dengan peruntuk perlembagaan. Entah ulama mana yang mensyaratkan bahawa doa mesti selari dengan perlembagaan.

Pasal doa juga, sehari dua ni heboh lagi dalam media TV. Semasa Pas buat himpunan di Stadium Sultan Muhamamd di Kelantan, solat hajat telah dilakukan. Selepas itu doa diucapkan. Apa yang menjadi kemarahan pihak berkenaan ialah kerana doa tersebut memohon supaya kerajaan UMNO-BN tumbang dalam PRU ke 13.

Sekali lagi isu doa mohon kehanduran ke atas saudara muslim dimainkan. Sekalipun telah dijelaskan oleh banyak pihak sebelum ini bahawa doa bencana ke atas orang zalim ada asasnya dalam Islam, ia tidak mudah difaqihi oleh para pengkritik doa. Sebagaimana lumrahnya orang yang buta sebelah mata, larangan mendoakan keburukan ke atas saudara Islam menjadi kata kunci. Mereka lupa pula tentang kezaliman.

Berdoalah lawan doa itu kalau anda yakin anda di atas kebenaran. Jangan halang orang berdoa. Suka berdoa adalah lambang manusia bertuhan. Bukan salah satu rukun negara adalah "Kepercayaan Kepada Tuhan".

Biarkan orang berdoa kerana ia menjadi petanda bahawa hidup kita bernaung di bawah perasaan kehambaan kepada Tuhan.

No comments: