CARI BAHAN

Saturday, November 03, 2012

Bukan masalah politik?

Aku masih berat untuk percaya bahawa kerajaan mengutamakan akidah dalam tindakannya terhadap Al-Arqam. Terbaru ialah serbuah ke atas program anjuran Global Ikhwan yang menyaksikan pula penangkapan pemimpin penting PKR, Ust Badrul Amin Baharum. Memberi reaksi terhadap penangkapan tersebut, Tim. Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yasin manasihatkan agar isu tersebut jangan dilihat dari kaca mata politik. Ia adalah persoalan akidah yang seolah-olah sangat diperhatikan oleh kerajaan.

Banyak ajaran sesat di Malaysia yang tidak dibanteras kerana tiada kepentingan politik. Malah, kefahaman sesat yang menggugat akidah juga tidak diendahkan kerana ia tidak punya nilai politik. Arwah Ashaari Muhamamd dulu, diburu hanya setelah dia mendakwa bakal menjadi Perdana menteri Malaysia. Selama bertahun-tahun sebelum keluar dakwaan politik itu, pertubuhannya tidak pernah digugat.

Bagaimana harus dipercayai bahawa isu ini isu akidah? Kalaupun ya Global Ikhwan itu adalam masalah akidah, maka bagaimana dengan pertubuhan lain yang juga punya konflik akidah? Orang perseorangan dan perkumpulan yang mempertikaikan hukam hakam Allah itu juga punya masalah dari sudut akidah. Kenapa hilang kesungguhan pihak berkuasa agama membanteras percambahan idea yang merosakkan akidah seperti itu?

"Tidak tumbuh tidak melata!"

No comments: