CARI BAHAN

Saturday, November 17, 2012

Malang tidak berbau.

Malang sungguh tidak berbau.Itulah pepatah orang tua-tua. Sebenarnya ia bermaksud qadha dan qadar Allah itu tidak diketahui. Bila sampai masanya, berlakulah apa yang ditakdirkan. Sebab itu, salah satu dari rukun iman adalah meyakini qadha dan qadar datangnya dari Allah SWT. Bila datang dari Allah, ia datang dari ilmu Allah SWT.

Adakah seseorang yang boleh menerobos apa yang disimpan kemas dalam ilmu Allah?

Kelmarin, sekatu pulang dari solat Jumuat yang mana aku sampai khutbah bertajuk " Hijrah buar ummat", aku nampak Hj. Jahidin Laballe berjalan dengan tongkatnya pulang dari masjid. Aku menunggang motosikal menujunya. Hasrat hati adalah nak boncengkan dia buat dihantar ke rumahnya di Lorong 11. Entah apa tang menimpaku, aku goyah. Aku meluncur ke arah belakang Hj. Jahidin.Cuba mengelak tetapi masih mengenainya sipi-sipi. Dua rebah. Tetapi lebih malang adalah aku kerana tersemban ke tar. Motosikal rebah.

Mujur Hj. jahidin tidak cedera. Orang tua itu sudahlah jalan bertongkat, kalau aku sebabkan cedera ke atasnya, besarlah ralat yang menimpa hatiku. Namun, syukur Alhamdulillah, dia selamat. Aku luka di mulut, tangan dan calar di hidung(kerana terkena cermin mata).

Mujur tidak ramai yang lalu lalang. Tidak ada yang saksikan kejadian. Kalau tidak, malulah juga. Nanti dikata orang, bagamana naik motosikal sampai boleh terlanggar Hj. Jahidin yang berjalan di tepi jalan. Dia sudah berjalan bertahun-tahun dan tidak ada orang pernah melanggarnya. 

Aku memang bingung. Kenapa boleh sampai terlanggar Hj. Jahidin. Tidak habis fikir dibuatnya aku mencari sebabnya. Ia memang luar biasa. Ia memang tidak dapat dibayangkan kejadiannya. Ia sepontan dan sekelip mata.

" Apalah dosaku hari ini!", aku mengeluhkan hal itu ketika isteriku mencucikan luka-luka di tangan dan mukaku.

" Apakah khutbahku tadi tidak baik ?", aku berguman dalam hati , cuba meneroka sebab.

No comments: