CARI BAHAN

Friday, November 02, 2012

Syeikh Dr. Muhammad Al-Arifi

Bagi kalangan yang anti Wahabi, mungkin tidak gemar ulama ini. Namun, mendengar siri ceramahnya di youtube, menampilkan corak penyampaian yang menarik dan mudah difahami. Saya suka memetik ilmu dari kalangan ulama yang menyampaikan Islam secara mudah dan tidak berbelit-belit. Ilmu yang bersandarkan dalil Al-Quran dan hadis memberikan kelapangan kepada minda dan menambahkan yakin dengan diri sendiri. 

Beliau adalah Syeikh Dr. Muhammad Al-Arifi.

Syeikh Dr. Muhammad Al-Arifi


Tidak perlu buang masa dengan polimik anti wahabi yang didendangkan sesetengah orang sehingga kita menyiakan kesempatan mendengar ilmu dari kalangan ulama muda Arab Saudi yang berbakat dan tersohor namanya di belahan dunia yang lain. Baru-baru ini, laman Al-Meshkat.net melaporkan program ziarah Syeikh Muhammad Al-Arifi ke Sudan dan di sana dikatakan sambutan ke atasnya hangat sekali.

Sementelahan, jika difikirkan, ulama dari Arab Saudilah yang paling dekat dengan kefahaman Islam yang sebenar. Di sanalah Islam terbit dan pertama dianut sebelum tersebar ke seluruh pelusuk dunia. Maka, kebodohan apakah untuk kita menafikan kredebiliti ulama di bumi bertuah tersebut lalu menjadi penyanjung keterlaluan ulama dari belahan bumi yang lain yang tidak menghirup udara Makkah dan Madinah?

Semoga Allah memberikan daku hidayah dan membuang "ghillan" dari dalam hati terhadap orang-orang yang beriman.





No comments: