CARI BAHAN

Wednesday, November 14, 2012

Tasawwuf mengisi lakuna jihad.

Bila berlalu zaman jihad datanglah zaman tasawwuf. Bila datang zaman jihad, berlalulah pula zaman tasawuf. Permulaan Islam ialah zaman jihad. Bila Islam telah mencapai kemenangan dan menguasai pemerintahan, maka ummat telah tertarik dengan pengisian untuk kehidupan beragama. Antara pengisisan utama yang mendominasi masa-masa kosong rakyat negara Islam yang menikmati hasil kemenangan jihad ialah menjalani kehidupan tasawwuf dalam ertikata zuhud, benci dunia dan akhirnya menjelajah kepada falsafah kebatinan yang sangat dekat sekali dengan persoalan tasawwuf.

Para peneliti sejarah panjang ummat Islam akan melihat hakikat ini. Pada zaman awal Islam, budaya bertasawwuf tidak berkembang dalam masyarakat. Ummat disibukkan dengan jihad sama ada peperangan membebaskan negara-negara yang terjajah oleh kuasa kafir Parsi dan Rom atau pun menyebarkan Islam ke seantero dunia. Namun, pada saat daulah khilafah telah tegak berdiri mentadbir sebahagian alam ini, maka ketika itulah meresap pelbagai dogma, pemikiran, amalan yang akhirnya menjadi polemik dalam masyarakat.

Hingga satu fasa, amalan tasawwuf menjadi makanan harian ummat. Para ulama besar yang hidup di zaman tersebut menjadi penganut tasawwuf. Mengengkari tasawwuf akan menjadikan mereka terpinggir dari arus perdana. Mengingkari tasawwuf juga akan meletekkan dimensi tazkiatun nafsi Islam berdepan dengan pelbagai pencemaran yang merosakkan keaslian. Maka, keberadaan ulama besar dalam dunia tasawwuf boleh dilihat sebagai satu usaha membentuk benteng mempertahankan konsep sejati Islam dan meminimakan konsep kependetaan asing.

Tidak ternafi bahawa ada tokoh tasawwuf yang benar-benar hanyut mengikut konsep khayalan mereka dalam tasawwuf sehingga mengguris keaslian Islam. Namun, sebahagian besar ulama zaman tersebut, miski bertasawwuf, masih memiliki asas-asas kesufian Islam. 

Sekarang, ummat Islam berada pada fasa jihad kembali. Pemikiran jihad sedang kembali marak dan bangkit dari lena panjang. Di sebahagian negeri Ummat Islam, jihadnya membebaskan dari penjajahan. Zaman penjajahan fizikal sudah hampir tamat. Kini dibalut pula penjajahan mental. Semuanya menuntut perjuangan. Bila datang roh perjuangan, tasawwuf pun menjadi dimensi yang keringgalan. Ia menjadi pengisian yang dilihat tidak membangkitkan roh perjuangan. Ia dianggap melekakan dan membuatkan orang lupa dengan masalah besar yang sedah melanda ummat.

Sebenarnya, ummat ISlam itu perlukan apa? Jihad atau Tasawwuf?

Menjawap persoalan ini, baik kita imbau zaman nabi dan sahabat serta tabi'in sebagai model. Apakah yang mereka perlukan semasa mencanai zaman kegemilangan Islam? Apakah yang telah mereka lakukan?

Sudah tentu jihad.Mereka ummat yang berjihad. Jihad sebagai jalan ke syurga. Mereka tidak kenal tasawwuf sebagai aliran sebagaimana yang dikenali pada zaman-zaman kebelakangan sesudah mereka.

Sekarang, para ulama politik sedang berjihad menumbangkan taghut dalam negara ummat ISlam. Malang sekali pula, ada ulama Tasawwuf menjadi benteng mempertahankan penguasa taghut tersebut. Ambil contoh luar negara. Dr. Said Ramadhan al-Butti sangat membela Bashar Al-Assad. Dia adalah sebagaian dari tokoh ulama yang dillihat bertasawwuf. Ulama-ulama anggota gerakan Islam disubukkan dengan dakwah menyedarkan masayarakat untuk bangkit merdeka.

Lihat juga di Malaysia. Siapa yang berjihad untuk memenangkan Islam dan meletakkannya pemerintah dalam bernegara? Siapa pula yang duduk menyokong para penguasa yang mendokong pemerintahan gaya warisan terdahulu berlumuran najis sekular?

Ummat perlu kefahaman jitu dalam menelah perkembangan ini!

No comments: