CARI BAHAN

Sunday, November 11, 2012

Mengubah Perlembagaan Negara

Pembangkang dikatakan punya hasrat mengubah perlembagaan Negara. Hal tersebut dinyatakan oleh pemimpin kerajaan sedia ada berdasarkan apa yang dikaitkan dengan Nurul Izzah Anwar dalam kenyataan terbarunya. Di samping menyifatkannya sebagai pluralis, dia juga disifatkan mewakili wajah pembangkang yang tidak berhasrat untuk mempertahankan Perlembagaan Malaysia.

Bila bercakap mengenai mengubah perlembagaan, timbul persoalan dalam benakku khasnya, mungkin juga dalam benak mereka lain yang berfikir, apakah Perlembagaan Malaysia itu setaraf Al-Quran sehingga tidak boleh ditukar atau diubah? Apakah benar pula Perlembagaan Malaysia itu tidak pernah diubah?  

Apa yang disisipkan dalam Perlembagaan Negara sebagai pindaan dalam perkara tertentu itu apa maknanya? Pinda itu bukan ubah ke?

Kalau Perlembagaan Negara tidak mengalami perbahan, baik sekat detikan jarum jam atau tahan putaran matahari sahaja. Jangan biar masa bertunda masa kerana bila tahun bertambah dan maju ke depan, tentu Perlembagaan Negara akan jadi lapuk. Ia bukan bikinan Tuhan yang maha bijaksana. Ia bikinan manusia yang bersidang dalam Jawatankuasa pertama merangka perlembagaan yang diketuai Lord Reid. 

Orang kafir yang mengetuai jawatankuasa itu. Apa nak dibanggakan sehingga dipertahankan keasliannya seperti Al-Quran. 

Rukun Negara yang meletakkan keluhuran Perlembagaan  sebagai salah satunya bukan bermakna Perlembagaan tidak boleh diubah. Pada saat ia perlu diubah, maka mengubahnya itulah yang menunjukkan kita mempertahankan Keluhuran Perlembagaan!

No comments: