CARI BAHAN

Saturday, November 17, 2012

Tahalluf Siyasi dan Half Al-Fudhul

Ada suara orang-orang mengigau yang mempersoalkan kewajaran Tahalluf Siyasi, pendekatan politik yang diamalkan oleh Pas. Igauan itu diforumkan pula dengan tajuk" Tahalluf Siyasi: Syar'i atau Justifikasi". Samada ia menepati syarak atau hanya sebuah justifikasi, itu bukan hak pemerhati politik untuk membuat justifikasi. Ulama yang meladeni politik mempunyai kredebiliti untuk berijtihad sedangkan bagi golongan yang berada di luar pagar, jadi tukang sorak pertarungan politik, tidak berhak untuk berijtihad. 

Sekalipun para ulama yang mengesahkan keabsahan amalan "Tahalluf Siyasi" dalam PAS itu silap, ia masih diberi pahala kerana menggunakan daya ijtihad. Mereka memang layak menggunakan ijtihad. Mereka ahli pertarungan politik. Sedangkan pihak yang hanya memerhati lalu membuat justifikasi, mereka tidak punya hak untuk berijtihad.

Peristiwa Half Al-Fudhul pada zaman nabi sebelum menerima wahyu menjadi satu sandaran kuat yang digunakan untuk memulakan perbincangan mengenai "Tahalluf Siyasi".Setelah itu, kita akan menemui banyak ayat yang mengesahkannya terutama dalam Surah At-Taubah:

Nabi bersabda mengenai Half Al-Fudhul:

 لَقَدْ شَهِدْتُ فِي دَارِ عَبْدِ اللهِ بِنِ جُدْعَانَ حِلْفاً، مَا أُحِبُّ أَنَّ لِي بِهِ حُمْرَ النَّعَمِ، وَلَوْ أُدْعَى بِهِ فِي الإِسْلامِ لأَجَبْتُ 


" Demi sesungguhnya aku telah saksikan di rumah Abdullah bin Jud'an satu perjanjian setia yang aku lebih suka kepada daripada unta merah. Seandainya aku diajak kepadanya pada zaman Islam, nescaya aku sahut ajakan itu".

(Dikeluarkan oleh al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra dan ditashih oleh al-Bani dalam Tahqiq Fiqh Sirah; Al-Ghazali)

No comments: