CARI BAHAN

Monday, November 12, 2012

Berjuang mempertahankan nama Islam

Nampaknya hari ini kecenderungan ramai orang yang berhempas pulas mempertahankan nama. Bercakap soal berjuang mempertahankan nama ini, ada dua nama yang sangat mahal dan cuba dipertahankan habis-habisan oleh orang Melayu Islam iaitu nama Melayu dan nama Islam. Jangan sentuh Melayu kerana Melayu itu satu nama istemewa di bumi Malaysia. Jangan juga gugat nama Islam kerana ia agama kebanggaan Melayu.

Cukupkah dengan bangga berbangsa Melayu dan beragama Islam lalu berhabisan mempertahankan namanya?

Kini, betapa ramai orang Melayu hanya namanya sahaja Melayu tetapi cara hidupnya bukan lagi Melayu. Dari cara berpakaian, bahasa percakapan sehinggalah kepad acara berfikir, bukan lagi menjunjung ciri-ciri Melayu. Kekadang, nama melayunya pun sudah ditukar kepada bunyi luar, khususnya Barat. Dari namanya Johan jadi John. Daripada namanya Khadijah jadi nama Khaty. Banyaklah yang ditukar. Maka, jadilah Melayu itu hanya nama bangsanya dan tak lebih dari itu. Nama yang sudah kosong dari ciri-ciri untuk dikenali.

Demikian pula nama Islam. Sudah ramai orang Islam hanya pada namanya Islam. Kerana ibu bapanya dulu ISlam, maka dia Islamlah. Dari segi iman dan amal, tiada yang ISlamnya. Solat tidak ditegakkan. Minum arak semacam aja. Pakaian dedah sana sini. Fikiran sebiji macam orang kafir. Tapi kalau dikatakan bukan ISlam, melenting amat. 

Sanggup demonstrasi bermerah mata dan bertegang urat. Demi Islam katanya.

ISlam itu disebut tidak lebih dari batang halkumnya. Tidak pun meresap ke dalam dada bersemadi di sanubari.
 

No comments: