CARI BAHAN

Thursday, November 22, 2012

Sebuah Episod di KLIA



Lelaki itu kelihatannya seperti orang baik-baik. Dia menegurku saat aku di luar surau yang terletak di Balai Berlepas KLIA. Dia beritahuku bahawa dia dalam perjalanan ke Labuan untuk mesyuarat. Datangnya dari Kelantan sejak kelmarin dan seharian ini dia menumpang di rumah kawannya di KL. Penerbangannya ke Labuan dikatakannya pada jam 6 petang. Perbualanku dengannya tak panjang. Aku minta diri dan bersama anak isteri ke Food Court.

Ketika aku duduk sendirian di Food Court menunggu isteri dan anakkumyang pergi mengambil makanan, lelaki itu datang ke arahku.

"Alah...malunya saya...sebenarnya saya dah order makanan tadi, baru perasan dompet tertinggal dalam kereta kawan saya....", dia mula meluahkan masalahnya.

"Jadi?", soalku .

"Ingat nak minta pinjam duit kat enta", bicaranya ber'enta', macam para ustaz juga.

"Berapa?", Soalku.

"Buat tambang teksi, RM 60 ataj RM70 cukuplah,"jawabnya.

"Tapi bagi RM 100 lah" sebaliknya dia melanjutkan.

Aku sangat berbaik hati ketika itu. Tiada perasangka buruk terhadapnya.Penampilannya pun tidak mencurigakan aku. Lantas, aku keluarkan wang RM100 dari dompet dan letakkan di atas meja.

"Anta akan duduk di sini kan, jangan ke mana-mana, nantj saya datang jelaskan balik...." katanya.

"Telefon saya nanti", aku berikan nombor telefonku kepadanya. "Apa nombor anta?", soalku.

"Nombor saya baru tukar, tak ingat," dia membalas.

Aku terkesima sebentar. Dalam fikiran sepintasku, masakan dia tak bawa hp sedangkan dia dalam perjalanan ke Labuan. Kalaupun terlupa dompet dalam kereta kawan, masakan hp pun terlupa juga? Namun, wang sudah bertukar tangan. Ia sangat pantas. Dia minta diri dan berlalu dengan wang RM100 yang aku pinjamkan.

Tanggapanku 50-50, antara percaya dan tidak. Namun, aku cuba bersangka baik. Wajahnya nampak macam orang baik. Kalaudia mahu menipuku, itu adalah bahagiannya. Wang RM100 itu bukan apa-apa. Aku tetap pinjamkannya kepadanya dengan sangka baik. Jika dia menipu, dia akan terima akibatnya.

Setalah berlalu episod iyu, aku kembali memikirkan logiknya masalah yang dinyatakan lelaki bernama Azman itu. Agak tidak masuk akal seoarang yang dalam perjalanan dengan kapal terbang untuk mesyuarat di Labuan boleh ketinggalan dompet.Sudahlah begitu, tiada pula hp.

Kenapalah aku tidak bersilat sedikit sebelum membantunya tadi? Agak terkilan. Sekurang-kurangnya ambil gambarnya dan bolehlah letak dalam blog ini supaya orang boleh kenali. Ia mungkin beguna untuk orang lain.

Lalu, aku tuliskan dalam FBku....

"Siapa yang besabar dengan kehilangan yang sedikit, Allah akan gantikan dengan yang lebih baik",

Amin Ya Rabbal Alamin!

No comments: