CARI BAHAN

Saturday, November 17, 2012

Karpal akan mati, hudud terus hidup.

Karpal Singh nampaknya konsisten sebagai penentang hudud. Hanya barangkali komentarnya mengenai hudud tidak lagi sekeras dulu. Belia menegaskan kembali penolakannya terhadap hudud apabila Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk harun Taib membuat kenyataan bahaw Pakatan pada dasarnya bersetuju untuk melaksanakan hudud bila kerajaan Pakatan Rakyat dibentuk. Penentangan Larpal Sigh terhadap hudud bukanlah hal yang luar biasa. Penyokong Pas dan Pendokong Pas tidak perlu responsif terhadap kenyataan Karpal Singh.

Kenyataan bukan hal perlu diperdebatkan. Lagipun, Karpal bukan akan hidup selamanya. Idea hudud akan terus hidup melepasi usia Karpal Singh dan melepas usia Datuk Harun Taib sekalipun. Orang Cina di Malaysia, khasnya yang berada dalam DAP sedang mengalami anjakan sedikit demi sedikit. Tidak mustahil satu masa nanti hudud akan diterima secara terbuka oleh kebanyakan orang cina DAP. Sampai bila Karpal Singh hendak menetang.

Orang Pas hendaklah jadi waqar menhadapi sentimen hudud. Politik itu diperjuangkan makan masa bertahun-tahun. Hasilnya bukan hari ini atau besok. Klimaknya bukan setelah membentuk kerajaan sebaik memerintah Malaysia.

Pejuang Islam acuan Ikhwanul Muslimin hendaklah punya pendekatan sabar dan hikmah. Tidak perlu diasak oleh puak yang duduk berteleku lalu bersorak. Ikhwanul Muslimun di Mesir kelihatan telah meletakkan orangnya di puncak kuasa. Namun, hudud bukan termasuk keutamaan selepas memerintah. Demikian Erbakan di Turki dan Parti An-Nahdha di Tunisia.

Kalau diikut UMNO, Perkasa dan Jati, hari ni menang hudud wajib dilaksanakan esok. Tetapi, UMNO sudah memerintah lebih 50 tahun, perkataan hudud pun tidak pernah dilafazkan oleh pemimpinnya. Kalau disebutpun hanya kerana hendak mencabar Pas.

No comments: