CARI BAHAN

Wednesday, April 24, 2013

Sukar difahami

Memang sukar untukku fahami beberapa perkara yan melanda dunia politik tanah air lewat terakhir ini. Tindakan DS Najib melantik Zulkifli Nordin mewakili Umno sebagai calon Palimen Syah Alam seperti sengaja membunuh diri. Insan Zulkifli Nordin yang mempunyai rekod cemar dalam parti yang dianggotainya dulu, dikutip oleh Presiden UMNO itu untuk menjadi pahlawan di Syah Alam. Perkara yang menjadi andaian logikku adalah, orang Umno Syah Alam tentu tidak boleh menerimanya. Tapi, itu yang DS Najib lakukan.

Sementara itu, keciciran calon UMNO bagi Parlimen Pasir Mas menghadirkan diri pada hari mencalonan juga luar biasa. Ia seperi disengajakan sebagai taktik untuk memberi jalan kepada Ibrahim Ali bertanding di sana. Ibrahim Ali, walaupun calon bebas, dia cenderong menyokong BN.Namun, memberi laluan kepada Ibrahim Ali memberi rekod buruk kepada UMNO. Itu yang berlaku dan aku tidak faham siasat ini. Bagiku ini satu tindakan bodoh atau desperado.

Sehari dua ini Umno tentu terkejut beruk dengan pengisytiharan bekas Menteri Besar negeri Selangor masuk Pas. Sekali fikir, memang payah untuk difahami mengapa orang yang mengabdikan dirinya hampir seluruh hayat politiknya dalam UMNO boleh membuat pertukaran arah begitu besar. Berfikir dengan otak biasa, aku tak faham. Tapi, mengingatkan takdir hidayah Allah, apalah hendak dihairankan? Kalau kemurtadan Hasan Ali dan konco-konconya dari Pas itu boleh kita fahami, maka demikianlah kembali ke landasan perjuangan Islam oleh bekas- bekas algojo jahilliah.

Sememangnya kita tidak fahami banyak perkara. Namun, semua itu adalah pelajaran yang diberikan Allah untuk kita berfikir mengenainya.

No comments: