CARI BAHAN

Saturday, April 20, 2013

Penamaan Calon

Hari ini penamaan calon untuk PRU ke 13. Seluruh negara berjalan serentak. Buat pertama kalinya aku melihat sambutan begitu hangat di pihak pembangkang, khususnya PAS. Selama ini, kalau di Sabah, apabila PAS menghantar calon untuk bertanding dalam PRU, maka UBN akan mendabik dada soal jumlah. Jumlah pengikut pembangkang akan menjadi ejekan. Ia akan menajdi ukuran potensi calon untuk menang. Namun, tidak pada kali ini. 

Kehadiran calon Pakatan Rakyat turut disokong oleh iringan pengiku yang walaupun tidak dapat mengatasi jumlah UBN, ia tidaklah melemahkan semangat. Sementelahan pula, UBN dengan segala prasarana dan kewangan yang ada telah mengupah para pemuda dan remaja untuk meramaikan perhimpunan mereka. Sedangkan, para pendokong pembangkang tidak diberikan semua itu. 

Dalam proses penamaan calon bagi parlimen Batu Sapi hari ini, Pas menampilkan Hj. Hamzah Abdullah untuk menentang calon dari parti PBS iaitu Linda Tsen. Tetapi, ada pula seorang calon bebas dari parti Star. Khabarnya orang kampung Bukhara. Maka, jadilah pertandingan pada kali ini tiga penjuru.

No comments: