CARI BAHAN

Saturday, April 06, 2013

Memudahkan perjuangan buat pengikut

Para pemimpin perjuangan hendaklah meringankan perjuangan buat para pengikut. Dalam Hadis, Rasulullah SAW berpesan kepada para imam solat agar meringankan solat untuk para makmum yang pelbagai. Jangan panjangkan bacaan dan panjangkan sujud serta sebagainya. Larangan sebegini membawa mesej bahawa pemimpin hendaklah mengukur kemampuan pengikut ketika memimpin mereka.

Sebab itu, pemilihan kaedah perjuangan Islam melalui pilihanraya merupakan tindakan yang menepati sunnah. Di Malaysia, rakyat tidak biasa dengan peperangan dan gerakan revolusi. Sungguhpun begitu, ia bukan bererti rakyat perlu duduk sahaja tanpa menyertai perjuangan menegakkan Islam. Maka, kaedah yang ringan dan sesuai dengan jiwa dan kehidupan rakyat hendaklah ditampilkan. |Membentangkan untuk mereka kaedah pilihanraya sebagai pilihan membuka ruang penyertaan kepada ramai orang dalam urusan perjuangan.

Mereka yang berkehendakkan kaedah perjuangan yang sulit, berliku dan tidak jelas kaedahnya adalah para pemimpin imam yang menyusahkan pengikut. Sedangkan dalam solat disuruh ringankan, mengapa dalam perjuangan dipersulitkan.Berilah pilihan yang mudah dan mampu dilaksanakan oleh para pencinta Islam.

Maka, pilihanraya adalah pilihan mudah dan tidak meyusahkan buat para pendokong perjuangan!

No comments: