CARI BAHAN

Saturday, April 13, 2013

Arbaban selain Allah

Demi Malaysia, kita perlu kereta Proton. Kita perlu patriotik. Siapa lagi yang akan mengangkat nilai kereta buatan negara kalau bukan kita sebagai rakyatnya. Perkara inilah yang sering dimainkan dan semangat patriotik rakyat dibakar agar terus setia penjadi pengguna kereta buatan Malaysia. Tetapi, lihat bagaimana Proton  buat untuk rakyat. Kereta Proton yang dijual di Arab Saudi jauh lebih murah berbanding yang dijual di Malaysia. Ke atas rakyat ditekankan semangat patriotik, tetapi rakyat permainkan sehingga terpaksa membayar lebih untuk jenis kereta yang boleh dibeli dengan harga yang lebih murah.

"Tak apa, ini adalah demi patriotik!", kata seorang pemimpin politik.
"
Patriotik tengkorak kau! Ini adalah demi legasi orang yang menunggangi Proton untuk kencangkan poket sendiri.

Seorang ilmuan muda berkata, kita hendaklah menggunakan produk perbankan tanp riba. Biarpun kena bayar lebih ketika membuat pinjaman, ia adalah urusan yang bebas riba. Sistem konvensional, walaupun nampak lebih ringan dan kurang membebankan peminjam dari bank, ia bersalut riba. Cari yang halal adalah kewajipan. Ke atas rakyat pengguna sistem perbankan disuruh cari halal. Apakah pengusaha perbankan memikirkan soal cari yang halal ini atau hanya menunggangi sistem perbankan atas nama tanpa riba demi keuntunngan? Kalau sistem Islam, kenapa ia menjadi lebih berat berbanding sistem Islam?

Islam dipergunakan lagi!

"Anda boleh beli air minueral mana pun di pasaran. Air mineral kami ini walaupun mahal sedikit, ia telah dibacakan dengan Al-Quran oleh pelajar-pelajar di Maahad Tahfiz. selain membeli air mineral yang dibacakan Al-Quran, anda juga menderma melalaui pembelian ini kepada pelajar-pelajar Maahad Tahfiz..."begitu pula semangat Islamik pembeli air mineral diasak. Apakah untuk kebaikan pengguna atau tidak lebih untuk melariskan perniagaan air mineral?

Mengapa masing-masing berlumba menggunakan Islam untuk kepentingan diri? Menggunakan nilai mulia untuk menegakkan nilai hina kocek dan perut sendiri??

Inilah Arbabab selain Allah yang amat diperingatkan Allah melalui teguran kepada kaum ulama yahudi dan Nasrani.

No comments: