CARI BAHAN

Wednesday, April 17, 2013

Membina negara bebas cengkaman kapitalis.

Dalam pilihanraya, selalunya calon pilihanraya, terutama dari parti pemerintah, akan ada "funder"nya. Kewujudan "funder" ini pada awalnya memang memudahkan seseroang calon untuk terjun ke dalam pilihanraya dan seterusnya memenangi kerusi yang dipertandingkan. Namun, akibat daripada itu buruk sekali. Ia akan membawa negara diringkus dalam cengkaman para kapitalis. Tradisi kerajaan sebagai pembela rakyat hanya akan jadi mimpi apabila setiap tindak tanduk YB kemudiannya akan dibayangi jasa oleh "funder"nya.

Sebab itu, parti perjuangan rakyat heendaklah mengelakkan diri dari menerima sumbangan dari "funder" dalam mana-mana pilihanraya. Seperti apa yang dibuat oleh Pas sejak dahulu lagi, adalah sangat besar kebaikannya kepada rakyat. Rakyat digalakkan untuk menderma demi perjuangan PAS. Apa yang dibimbangi, kelak, setelah PAS diberikan kekuasaan oleh Allah SWT, budaya derma ini akan hilang. Ketika sudah memerintah, para "funder" akan berlumba-lumba menawarkan bantuan kepada calon-calon. Seperti itulah yang sedang mengkudis para calon BN dewasa ini.

Pemimpin PAS perlu penuh sedar perkara ini. Demi mewujudkan negara yang bebas dari cengkaman kapitalis, jangan mudah lentok dengan budi baik "funder". Ini kerana, mereka yang menamam padi tentu mennati masa menuainya. Walau senyum manis dibibir dalm tangan bergesel salam, di sudut bibir ada ancaman yang disimpan dan jemari pula menguik dalam salam.


No comments: