CARI BAHAN

Sunday, April 07, 2013

Jabariah Moden

Ada orang selalu bercakap: "Allah yang akan menentukan segalanya...",

Syurga atau neraka? Allah akan tentukan.
Solat diterima atau tidak? Allah yang akan tentukan. 
Benar atau batil? Allah juga akan tentukan.

Baru-baru ini, melenting sungguh seorang itu apabila diberitahu oleh seorang pemberita dari Utusan Malaysia bahawa TG Nik Aziz Nik Mat berkata solat orang UMNO tidak diterima Allah SWT. Maka keluarlah kata-kata seperti itu. Bukan Nik Aziz yang tentukan solat diterima atau tidak. Allahlah yang tentukan.

Pertamanya, perlu diingat bahawa rekod pemberitaan wartawan Utusan Malaysia sangat buruk. Dalam banyak keadaan daya kefahaman mereka sangat lemah terhadap apa yang mereka dengar atau lihat. Sebagaimana yang telah aku satirakan dalam tulisan sebelum ini, wartawan Utusan Malaysia mempunya masalah kognitif untuk membezakan antara "barbie" dengan "babi". Maka, laporan bahawa Tg. Nik Aziz berkata sedemikian dari wartawan yang minda celaru Utusan Malaysia itu amat wajar dipersoalkan. Dlam banyak keadaan, mereka sering mentafsirkan ibarat menjadi ayat, kinayah sebagai madah dan ungkapan umum sebagai khusus.

Keduanya, persoalan diterima atau tidak solat itu bukanlah semata-mata dikembalikan kepada Allah SWT. Kalau Allah yang tentukan secara mutlak, maka apa perlunya belajar solat secara sempurna. Boleh sahaja seseorang itu berkata:

" Solatlah mengikut caramu, nanti Allah juga yang akan menilai, kalau Dia mahu, Dia terima. Kalau Dia tidak mahu, Dia tolak",

Jika demikian, apa perlunya Rasulullah dihantar mengajarkan Islam. Dalam hal solat, ada syarat-syarat sahnya. Syarat sah tersebut ada aspek zahir dan ada aspek maknawi. Aspek zahir itu ramai yang tahu. Ia seperti masuk waktu, menutup aurat, suci dari hadas, menghadap kiblat dan sebagainya. Sementara aspek maknawi itu melibatkan sifat ikhlas, suci akidah dari kesyirikan, menjauhi takbur, ujub dan sum'ah serta lain-lain lagi.

Tidak wajar untuk membuat konklusi bahawa Allah akan menentukan solat diterima atau tidak. Sememangnya Allah yang menentukan segalanya. Namun Allah ada syariatNya. Allah juga ada sunnahNya. Menyalahi syariat dan Sunnah Allah, membawa kita tahu jawapannya.

Ungkapan "Allah menentukan semuanya" ini merupakan syibih kepada slogan kaum Jabariah di zaman dulu. Mereka selalu menyandarkan kepada Allah SWT. Akidah yang sebegini, kalau diaplikasikan, akan menjadikan seseorang itu tidak boleh dijelaskan kedudukannya dalam dunia ini kerana hanya Allah yang tahu segalaNya.

No comments: