CARI BAHAN

Monday, April 08, 2013

Tidak mahu undi Cinakah?

"Terpaksalah aku mengundi BN juga kali ini..." ,keluh seorang kepadaku.
"Kenapa?", aku bertanya.
"Calon pembangkang tempat saya tu Cina...", jawabnya.
"Yang BN tu Melayu ka?" , tanyaku kembali.
"Cina juga, tapi okey sikit la...",ujarnya.

Saya mengerti. Inilah dilema yang terjadi kepada sesetengah pengundi. Mungkin di peringkat Nasional, keyakinan untuk perubahan sudah cukup baik. Tetapi, bila sampai di peringkat tempatan, di sinilah menentukan sikap. Pembangkang, walaupun sudah cukup memukaiu di peringkat Nasional, tetapi, ketika hendak memutuskan siapa mahu diundi diperingkat tempatan, seorang pengundi jadi terfikir berkali-kali.

Bukan senang hendak meyakinkan orang untuk buat perubahan. Kekadang, boleh difahami dengan mudah kenapa keputusan praktikal peringkat tempatan ini sukar ditentukan perubahannya. Kebanyakan pengundi masih berhati lemah dan termakan dengan budi sedikit. Para pemimpin kerajaan biasanya menaburkan jasanya pada musim-musim mendekati hari pengundian untuk memanipulasikan perasaan para pengundi. Umpamanya apa yang dilaporkan baru- baru ini mengenai pemberian permit bas pengangkutan awam oleh Y.B. Liew Vui Keong. Sebanyak seribu borang permohonan diedarkan sebagai menimbulkan harapan baik kalangan pengusaha bas pengankutan awam, biarpun permit yang disediakan hanya berjumlah 285 sahaja.

Orang Melayu masih dibayangi ketakutan pelbagai tanpa sebab. Memang sukar mengubah minda Melayu. Barangkali di mata Melayu penyokong tegar BN, LDP itu Melayu.MCA itu Melayu. MIC itu Melayu. Gerakan itu Melayu. Sementara di Malaysia ini, parti Cina itu hanya DAP sahaja. Kekadang PKR itu pun dilihat sebagai bukan Melayu. Malah, PAS pun tidak dirasakan Melayu.

Melayu...berubahlah demi anak cucu. Cubalah sekali ini.

No comments: