CARI BAHAN

Tuesday, April 09, 2013

Bukan duit mereka

"Itu masjid, kerajaan BN yang buat...", seorang penganut fahaman politik UMNO menyebutkan. Mungkin dia mengingatkan agar jangan melawan sebuah kerajaan sebaik BN yang sanggup buat masjid.

Masalah bina masjid sudah pun dijelaskan.  Bukan hanya di Malaysia ada masjid. Sesiapa yang pernah pergi ke luar negara, akan mendapati terdapat banyak masjid. Membina masjid tidak dihalang oleh kerajaan komunis sekalipun yang kini ada  di Cina dan Rusia. Hanya, mungkin dana membina masjid, carilah sediri.

Namun, jangan ingat dana bina masjid itu dari poket orang BN. Dana bina masjid itu dari poket rakyat seluruhnya. Rakyat seluruhnya bukan semuanya orang BN. Maka, sengaja membebalkan dirilah kalau tidak faham soal ini. Dengan kata lain, yang bina masjid itu bukan bersumberkan duit partu BN. Hanya parti BN diberi kepercayaan untuk menguruskan duit orang ramai membangunkan negara, termasuklah membina masjid.

Duit bina masjid itu duit rakyat! Duit aku juga.

Bagimana pula kalau duit yang rakyat berikan untuk diuruskan itu dikhianati. Songlap duit RM250 juta bagi kepada saudagar lembu tetapi tak bela lembu, bukan lagi satu cerita rekaan. Sudah termaklum dan bukti juga sudah berlambak. Bila wang rakyat dipecah amanahkan, apakah patut lagi dipercayaan untuk menguruskannya?

Fikir sendiri dengan akal waras. Tidak ada paksaaan dalam soal ini.Tetapi ingatlah, akal yang tidak digunakan untuk berfikir akan dipersoalkan.




إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.
(Surah Al-Isra’: Ayat 36)




No comments: