CARI BAHAN

Thursday, April 25, 2013

Aku seorang ulamak

Ayahku seorang ulamak
seorang Tok Guru Pondok
Lahir aku didodoi salawat
zikir Shahadah ibuku nyanyikan
dari kecil mencecah pemuda
aku menimba ilmu agama
dalam negeri ke luar negara
meningkat sarjana demi sarjana
selaut ilmu aku kuncinya

Akulah juga seorang ulamak
Aku melilit serban nabi
aku menyarung jubah nabi
aku bicarakan kalam nabi
aku menitip firman ilahi
aku pewaris ulama sejati

Kini musim laga kuasa
Aku berdiri bersama penguasa
aku membela singgahsana mereka
aku mencari hidup selesa
aku mahu rakyat berpada
rela mencicip sehirup cuma
Qana'ah redha bahagian mereka
Asal rukun hidup bernegara
tiada sengketa sesama kita.

Akulah ulama sejati
pewaris nabi
tidak mabuk kuasa
rela hidup sebagai darwis

lebih baik menjadi biksu
bersunyi diri di puncak gunung
tapa yoga meditasi puncak pagoda.

No comments: