CARI BAHAN

Friday, April 05, 2013

Zul Nordin memaksumkan diri

Jawapan Zulkifli Nordin ketika menjawab salah lakunya menghina sembahan orang beragama hindu menggambarkan betapa rendahnya tahap dan daya fikir beliau.Tanpa segan silu, beliau menyalahkan Pas sebagai pihak yang bertanggungjawab di atas keceluparannya.  Katanya, apa yang dia ucapkan itu adalah hasil didikan pas dan para pendengar yang mendengar ucapannya (tazkirahnya) itu adalah orang-orang Pas. Jawapan escapisme sebegini sangat tidak bertanggungjawap.

BUkankah setiap orang menanggung dosanya sendiri. Kenapa kesalahan dirinya dipulangkan kepada orang lain. Sepatutnya, lidah celupar itu menjadi muhasabah dirinya dan bukan menyalahkan orang lain. Sendiri buat, sendiri tanggung.

Kalau kerana didikan Pas melahirkan manusia celupar sepertinya, maka sudah tentu berlambaklah sudah para ustaz Pas yang bertazkirah di masjid menghina sembahan-sembahan agama lain. Tetapi orang lain faham apa yang diperingatkan Allah dalam Al-Quran mengenai larangan menghina sembahan agama lain kerana ia akan membawa kepada mereka menghina pula Allah SWT.

No comments: