CARI BAHAN

Thursday, April 18, 2013

Kronisme bagaimana yang dicela?

Blogger caci maki dari Cybertropper UMNO dalam sehari dua ini menyifatkan pencalonan anak lelaki TG Nik Abd Aziz Nik Mat, iaitu Nik Muhammad Abduh di Parlimen Pasir Mas sebagai kronisme dalam Pas. Sebelum kita menelan tuduhan yang dilemparkan itu, perlulah kita fahami dulu apakah sebenarnya kronisme yang ditentang oleh PAS sebelum ini dan apakah semua kronisme itu jahat. Jika kita menelah sejarah Rasulullah SAW sendiri, kita akan terpalit dengan lintasan yang digambarkan syaitan untuk melebelkan Rasulullah SAW sebagai seorang pengamal kronisme. 

Bukankah sahabat baginda itu adalah mereka yang ada hubungan kekeluargaan dengan Rasulullah SAW? Apakah ada orang Islam UMNO dari kalangan blogger jahil itu berani menyifatkan nabi sebagai pengamal dasar kronisme?

Maka, apa sebenarnya kronisme yang ditentang dan dicela dalam Islam?

Pertama sekali, kita tanyakan, apa untungnya Nik Muhammad Abduh perolehi dari keberadaan ayahnya sebagai MB negeri Kelantan? Apakah beliau mendapat simbahan harta dari ayahnya sebagaimana Mukhzani berjaya mendapat simbahan harta dari kewujudan ayahnya Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri satu masa dulu dan sebagai pemain belakang tabir kerajaan dewasa ini?

Sebab itu, kronisme itu sebenarnya keji kalau melibatkan pengkhianatan. Mendapat sesuatu bukan kerana merit tetapi kerana dekatnya dengan waris. Bila hilang waris dari arus kuasa, maka pergi bersamanya segala apa yang mampu diberikan. Hari ini, ada lagikah orang katakan si Kamaluddin anak Pak Lah sebagai antara orang terkaya? Nama hebatnya sebagai antara orang terkaya sirna bersama lenyapnya Pak Lah dari puncak kuasa. Itulah kronisme. Apabila dapat kaut harta dari kedudukan si bapa lantas jadi antara yang terkaya.

No comments: