CARI BAHAN

Saturday, May 05, 2012

Sakarat sebuah kerajaan

Orang kuat UMNO memang jenis yang sukar menerima nasihat. Lebih-lebih lagi kalau nasihat itu berkenaan kejahatan yang dilakukannya. Kita lihat para pemimpin mereka akan sudi duduk mendengar kuliah yang berkisar soal-soal lain tetapi jika ia berkaitan diri mereka dan dikaitkan dengan mereka, mereka akan panas punggung.

Sebab itu, ketika khutbah jumuat disyarahkan oleh khatib kelmarin menyentuh soal tujuan Bersih3.0 diadakan sebagai menuntut keadilan daripada pemerintah, ada beberapa taiko UMNO merasa marah.  Menyebut tentang ketirisan 29 bilion sebagaimana laporan Audit Negara juga ditafsirkan sebagai menghina kerajaan. 

Sebenarnya, apa yang dimahukan untuk negara ini? Apakah jika rakyat bodoh dan diam menerima segalanya, itu bentuk negara yang dimahukan. Orang yang serong dalam kerja dan lakunya akan merasa bimbang jika rakyat bijak dan celik mata. Bagi mereka, memerintah dalam keadaan rakyat bodoh dunggu amat menyenangkan.

Tetapi, zaman rakyat dunggu sudah berlalu.

Semalam, aku bercakap dengan seorang ahli jamaah masjid, dia menyebutkan pengalamannya menyaksikan jatuh bangun para pemimpin. Dengan mengambil contoh Sukarno dari Indonesia dan Nelson Mandela dari Afrika Selatan yang mengahadapi banyak pancaroba sebelum berkuasa, dia mengatakan itulah yang sedang berlaku kepada DS Anwar Ibrahim. Dia dengan yakin mengatakan satu masa nanti DS Anwar Ibrahim akan berkuasa. Hanya persoalan masa sahaja sekarang.

Aku menyambung bahawa rakyat memang banyak ditipu sekarang ini. Rakyat ditipu mengenai wang negara yang diboroskan. Sekadar menyebut beberapa contoh, ratusan juta diberikan kepada NFC, syarikat milik suami ketua Wanita UMNO, lebih 800 juta diberikan kepada Tajudin Ramli, skandal kewangan bermacam-macam sudah berlaku. Para kroni dapat untung bilion ringgit. Sedangkan rakyat terpaksa meraih razeki dari sabsidi yang selalu diungkit. Amat berat pula untuk membatalkan PTPN. Tol Utara Selatan yang sudah meraih untung lebih dari 29 bilion masih begitu juga, malah semakin mahu dinaikkan harganya.

Orang boleh tertipu dalam satu perkara tetapi tidak semua perkara. Boleh tertipu dalam satu masa tetapi tidak semua masa. Boleh tertipu dalam satu tempat tetapi tidak semua tempat.

Saat-saat sakarat sebuah kerajaan yang memperdaya rakyat  kian hampir.

No comments: