CARI BAHAN

Thursday, May 03, 2012

Majlis zikir dan majlis ghafilin

Majlis zikir itu sangat baik. Aku tidak sekali-kali menentang majlis zikir. Zikir yang paling hebat adalah La Ilaha Illallah.  Kelebihan zikir tersebut telah warad dalam hadis dan telah disebutkan dalam Al-Quran. Namun, makna zikir tidka harus disempitkan kepada beberapa ucapan yang diulang-ulangkan. Zikir dalam dalam bahasa Al-Quran juga merujuk kepada Al-Quran. Majlis membaca dan bertadarus Al-Quran juga merupakan majlis zikir. Solat itu sendiri zikir. Maka acara solat jemaah itu juga majlis zikir. Majlis ilmu pun adalah majlis zikir.

Jadi, apa masalahnya dengan majlis zikir maka kita hendak menafikannya?

APa yang menjadi masalahnya adalah majlis yang dikatakn majlis zikir tetapi sebenarnya majlis ghafilin. Majlis zikir sewajibnya sentiasa membawa kita ingatkan Allah dan panduan RasulNya hendaklah dipelihara dalam menjalankannya. Jika sebuah majlis zikir itu dihiasi dengan amalan bid'ah, maka itu bukan lagi majlis zikir. Berapa banyak kumpulan yang kononnya mengadakan majlis zikir, padahal mereka berzikir dalam rupa yang gharib. Malah, ada yang kita dapat saksikan mereka berzikir dengan menari dan berjoget. Ada juga berzikir sambil membayangkan wajah guru.

Zikir semacam apakah semua itu? Itu bukan majlis zikir...tetapi adalah majlis ghafilin!

Jika terkeluar dari panduan yang dipertunjukkan Rasulullah SAW, maka jadilah ia majlis yang tiada bezanya dengan majlis lalai konsert Siti Norhaliza di Dataran Merdeka malam tahun baru. Mereka kononnya berzikir tetapi zikir karut. Zikir memuji dunia dan perhiasannya.

No comments: