CARI BAHAN

Saturday, May 05, 2012

Aku tidak menanti fatwa

Ada sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Minda Pondok yang merupakan Gagungan Pondok-pondok di Kelantan. Tidaklah aku tahu seberapa banyak pondok yang berteduh di bawahnya. Berapa banyak pula Tok Guru Pondok yang menjadi ahli Minda Pondok. Tetapi, isu Bersih 3.0 baru-baru ini menyebabkan muncul nama Minda Pondok di Kelantan.

Wakil Minda Pondok yang juga Pengasas Pondok Pulau Ular, Tumpat, Mohamed Zainal Abidin Awang keluar dalam TV3 dan membuat beberapa kenyataan yang tidak haibah. Kenyataannya, malah menjatuhkan maruahnya sendiri. Dia minta Majlis Fatwa Kebangsaan keluarkan fatwa mengharamkan Bersih 3.0. Dengan neada kecewa, dia juga menyatakan bahawa Fatwa Nik Aziz itu adalah salah dan Nik Aziz tidak berhak memberikan fatwa menyertai perhimpunan Bersih 3.0 sebagai wajib.

Sekoyong-koyong aku teringat mengenai institusi Fatwa di Malaysia ini. Sudah banyak sekali fatwa dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, tetapi ia tidak banyak mempengaruhi masyarakat. Setahu aku, fatwa tentang keharaman rokok sudah ada, tetapi perokok tidak endahkan juga. Fatwa-fatwa pula kebanyakannya adalah respon terhadap persoalan hukum hakam melibatkan rakyat kebanyakan. Fatwa tentang pemerintah, raja-raja orang-orang kaya tidak ada. 

Maka, aku katakan bahawa aku tidak pernah mengharapkan fatwa. Biarkan para mufti dengan keseronakan fatwanya sedangkan ketika difatwakan, aku tidak mendengarnya pun.

Pendapat seorang "ulamak politik' lebih didengari daripada fatwa para mufti. Apa maknanya semua ini?

No comments: