CARI BAHAN

Sunday, May 06, 2012

Bahasa Pemerintahan Firaun

Ada seorang pemimpin bekas pemimpin negara mendakwa bahawa Bersih 3.0 yang berlaku baru-baru ini adalah usaha pihak tertentu untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada. Pihak yang tertentu itu adalah DS Anwar Ibrahim dan TG Nik Abd Aziz Nik Mat.  Lebih daripada itu, beliau menambah bahawa usaha menjatuhkan kerajaan itu mendapat sokongan dan dana dari pihak luar.

Ketika meneliti butir kenyataannya itu, aku teringat apa yang dikatakan oleh Firaun kepada rakyat Mesir ketika berdepan dengan nabi Musa. Ia sebagaimana dirakamkan dalam Al-Quran:

يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ
Ia hendak mengusir kamu dari negerimu sendiri dengan sihirnya; Maka Karena itu apakah yang kamu anjurkan?
(Surah As-Syu’araa’: Ayat 35)

Metod mengancam rakyat dengan ancaman kuasa luar dan cubaan menjatuhkan kerajaan adalah metod pemerintahan Firaun. Setelah terasa begitu letih dan payah menghadapi tentangan lawan, Firaun menggunakan kaedah ugutan dan mengingatkan rakyat agar berpegang dengan patriotisme. Sebagai menambahkan rasa terancam di hati rakyat jelata, Firaun akan menuduh kuasa luar memainkan peranan. Demikian mainan Firaun dan demikianlah pula pemerintahan yang menjadikan Firaun sebagai nabi pemerintahan.

Sebenarnya demikianlah yang brlaku. Dalam tidak sedar, style Firaun dalam mengekalkan kekuasaan akan diciplak. Itu adalah kerana dalam dunia, sepanjang sejarah peradaban manusia, hanya ada dua pemerintahan. Satu pemerintahan yang berwalikan Allah dan satu lagi pemerintahan yang berwalikan Syaitan. Kedua-dua pemerintahan itu ada ciri-cirinya. Pemerintahan Firaun akan dituruti oleh ala-Firaun dengan modifikasi caranya. Demikianlah pula pemerintahan para wali Allah, mereka akan mengamalkan caranya dengan modifikasi yng sesuai dengan perkembangan zaman dan perubahan tempat.

No comments: