CARI BAHAN

Thursday, May 17, 2012

Berapa ramai demi Islam?

Apa salahnya kalau kita letih dan letih itu demi Islam. Kita seringkali merasa letih kerana tugas-tugas dunia kita. Seorang guru seperti aku, seringkali pula letih dengan tugas-tugas di sekolah. Mengapa di kala letih kerana tugas sebagai guru itu tidak pula dikeluhkan. Sebaliknya bile hendak melakukan kerja-kerja menaikkan nama Islam, persoalan letih ditimbulkan!

Lebih jauh daripada itu, mari sejenak kita fikirkan pula. Alangkah ramai orang masuk penjara tetapi berapa ramai yang masuk penjara kerana memperjuangkan Islam? Ramai pula orang jatuh miskin, tetapi berapa ramai yang jatuh miskin kerana mendermakan harta untuk perjuangan Islam. Seringkali pula kita dipulau kerana sesuatu sebab, tetapi, berapa ramai yang dipulau demi kerana perjuangan Islam? Akhir sekali, ramai orang mati. Malah hari-hari orang mati. Kekadang, orang mati dengan tragedi seperti kemalangan, tsunami dan sebagainya. Hatta, ada masanya angkanya mencapai ratusan ribu sekaligus. Namun, berapa ramai yang mati demi perjuangan Islam?

Allahu akbar...alangkah sukarnya mencari akhirat di celah kehidupan dunia! Orang lebih terasa dengan dujnia daripada akhirat.

No comments: