CARI BAHAN

Sunday, May 06, 2012

Peniaga rugi kerana Bersih 3.0

Khabarnya ada tuntutan gantirugi dari peniaga di sekitar jalan Tuanku Abd Rahman di Kuala Lumpur. ada yang seklalu berniaga air di situ mengatakan dia tutup premis perniagaannya pada hari himpunan Bersih 3.0 kerana takut rusuhan. Ada peniaga kain baju yang tidak bukan kedai kerana. Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil Dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) Mohd Ridzuan Abdullah berkata sehingga semalam, beliau menerima anggaran kerugian lebih RM200,000 daripada peniaga. gara-gara takut perhimpunan Bersih 3.0.

Wah! Senangnya mereka mendakwa kerugian disebabkan Bersih 3.0. Bukankah Bersih 3.0 membawa ratusan ribu orang membanjiri Kuala Lumpur. Jika mereka peniaga yang berfikiran positif, seharusnya mereka melihatnya sebagai peluang. Kenapa mesti tutup perniagaan hanya kerana gembar gembur buruk media mengenai Bersih 3.0. Ramai Peniaga lain yang mengambil peluang untuk berniaga dan meraih keuntungan berlipat ganda.

Jika sudah tutup perniagaan, jangan pula hendak salahkan orang lain. Kerana kebodohan sendiri dalam merabut peluang perniagaan, mereka menanggung kerugian. Kerugian yang didakwa itu sering juga berlaku. dalam 360 hari setahun, banyak juga hari mereka tidak buka perniagaan. Barangkali kerana kereta rosak, gula habis di pasaran, banjir kilat berlaku di Kuala Lumpur dan sebagainya. Kenapa mereka tidak tuntut kerugian disebabkan faktor-faktor tersebut. Kereta rosak, tuntut pada pihak yang mengeluarkan kereta, gula habis di pasaran, tuntutlah pampasan pula kepada kerajaan yang tidak pandai mengawal gula di pasaran. Banjir kilat salahkan DBKL yang lemah dalam menguruskan bencana banjir berulang itu. Minta gantirugi kerana tidak boleh berniaga.

Kenapa hanya kerana Bersih 3.0 mereka mahu tuntut gantirugi? Peluang keemasan yang diabaikan, mereka cuba persalahkan orang lain. 

Apa yang mereka cuba lakukan tidak dapat menutup mileage di sebaliknya. Tentu mereka diperlembukan lagi oleh pihak yang marahkan sangat dengan Bersih 3.0.

No comments: