CARI BAHAN

Tuesday, May 15, 2012

Nama Islam mahu dilarang?

Apa pasal heboh balik pasal nama Islam. Yang teruknya, mufti Perak tumpang sekaki. Katanya, dia bawa berbincang dalam MFK mengenai isu penggunaan nama Islam dalam pertubuhan. Tentunya punca timbul isu itu adalah nama Islam pada parti PAS. Setelah sekian lama sejak isu itu berhenti beberapa tahun lalu, kini ia ditimbulkan lagi oleh sesetengah orang yang hilang kudrat melawan perkembangan parti Islam tersebut. Oleh kerana bermacam-macam cara telah dibuat, tetapi tidak berjaya mengikis pengaruh PAS, maka dicuba pula cara membuang nama Islam pada PAS. Pada sangkaan manusia dungu itu, nama Islam pada PAS itulah punca kekuatannya.

Mereka memang jenis manusia yang memandang besar pada nama. Sebab itu, apa sahaja yang dilakukan mereka adalah untuk nama. Orang yang buat sesuatu kerana nama, itu perangai orang tak ikhlas. Kerana apa wang ditebarkan kepada rakyat? Apakah kerana mahu membantu rakyat? Aku rasa tidak. Ia adalah kerana untuk dapat nama. Nama sebagai sebuah kerajaan yang perihatin terhadap rakyat. Rakyat yang berakal akan berfikir, kerana apa setelah 50 tahun lebih baru wang ditaburkan gila-gila kepada rakyat? Lebih-lebih lagi pula, kenapa hanya pada penghujung penggal pemerintahan, setelah bau pilihanraya makin kuat baunya?

Patutnya, cadangan untuk buangkan nama Islam pada pertubuhan itu hendaklah mengena semua. Bukan sahaja terhadap PAS. Banyak pertubuhan yang ada nama Islam. ABIM, Puteri Islam, Persatuan-persatuan pengguna Islam dan banyak lagi. Semua nama Islam pada pertubuhan dan persatuan itu perlulah dibuang. Selain itu, nama-nama Islam pada syarikat juga hendaklah digugurkan. Nama Bank Islam, Pajak Gadai Islam dan Balai Islam, Pusat Islam, Majlis Agama Islam, Jabatan Kemajuan Islam dan semua yang lain juga perlulah dibuang nama Islam pada mereka. Sesiapa orang yang ada nama Islam padanya juga perlu dilarang.

Macamana Harussani? Sanggup?

No comments: