CARI BAHAN

Saturday, May 12, 2012

Jati dan perjuangannya.

Khabarnya, Jalur Tiga (Jati) pimpinan Hasan Ali akan menghantar satu memorandum 10 perkara kepada Perdana Menteri jika ahlinya telah mencecah 100 ribu orang. Antara kandungan memorandum tersebut adalah menuntut agar mata pelajaran agama Islam dimasukkan sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM. Perkara tersebut dinyatakan dalam satu ceramah oleh Hasan Ali.

Demikianlah perjuangan Jati. Perjuangannya bukan sebesar mana. Sekadar hendak memasukkan mata pelajaran Agama Islam dalam peperiksaan awam di sekolah, ia bukan satu perjuangan besar. Kalau masukkan mata pelajaran Agama Islam dalam peperiksaan, apakah itu menjadikan pendidikan Islam terbela dan Islam berada di tempat yang tinggi?

Menurut hematku, Hasan Ali sebenarnya tidak tahu apa yang patut diperjuangkannya. Tiga perkara yang diwar-warkannya itu, iaitu Islam, Melayu dan raja, dia sendiri pun tidak tahu bahagian mana yang hendak diperjuangkan. Maka, tidak hairanlah jika keluar hal-hal yang sepele dalam zikir perjuangannya.

Seorang murtad jamaah Islam tidak akan tahu berjuang lagi. Seorang uang derhaka kepada ulil amri tidak akan menemui jalan sejahtera dalam perjuangan. Itulah orang muzabzab yang menjadi laksana lalang!

No comments: