CARI BAHAN

Friday, May 04, 2012

Sejenak Meneliti Persamaan Dua Pemerintahan

Pemerintahan Firaun adalah lambang kezaliman penguasa. Ia adalah model kepada manapun penguasa yang muncul dalam sejarah dunia dan penguasai memakai kezaliman sebagai mahkotanya. Jika kita meneliti perjalanan bangun jatuh pemerintahan Firaun dan buat perbandingan dengan bangun jatuhnya pemerintahan zalim sepanjang sejarah, maka ada persamaan ketara di sana.

Tulisan ringkas ini hanya ingin menfokuskan kepada satu persamaan sahaja iaitu penggunaan sihir sebagai mekanisma mengekalkan kekuasaan.

Sihir pada zaman Firaun adalah menukarkan tali menjadi ular. Namun sihir pada zaman ini adalah menukarkan ungkapan dan tulisan menjadi racun berbisa.

Kerajaan Firaun mula menuju kehancuran apabila para ahli sihirnya berpaling tadah. Ahli sihir yang selama ini bergelumang dengan dosa menyihir manusia tidak berdosa, menjadi beriman dengan nabi Musa. Kerana mereka menukarkan ketaatan kepada Firaun dengan keimanan, para ahli sihir itu dihukum dengan kejam. Kaki tangan dipotong bersilang serta mereka disalibkan di tunggul tamar.

Sudah tentu kerajaan zalim sekarang ini yang disokong oleh para pengamal media yang menyihir rakyat dengan laporan dan tulisan yang memukau, akan menemui kesudahannya bila mereka mula berpaling. Perubahan yang melanda media akan menandakan tamatnya semua kerajaan penindas rakyat.
 

No comments: