CARI BAHAN

Friday, May 04, 2012

Kerja Pemberita TV3 haram!

Ketika menonton berita-berita dari TV3 semalam, aku mengeluh untuk didengari oleh isteriku.

"Kasihan pembaca berita TV3 ni, mereka bekerja dan makan gaji yang haram kerana pemberitaan yang sarat dengan unsur fitnah dan lucah",

Ketika itu berita-berita memaparkan gambar-gambar yang dikaitkan dengan Azmin Ali, apa yang didakwa gelagat seks dalam tandas. Kenyataan seorang yang didakwa sebagai ulama dari Kelantan juga dipetik yang mana secara terang dan penuh keperceyaan dia menempelak DS Anwar Ibrahim dan Azmin Ali sebagai pelaku hubungan seks terlarang. Sebenarnya, kenyataan tersebut menjelaskan bahawa orang itu bukan pun ulama kerana sikapnya dalam menerima berita adalah seperli anjing lapar yang diberikan tulang.

Jika menurut hukum Islam, mereka yang menyebarkan tuduhan terhadap Azmin Ali dan Anwar Ibrahim itu hendaklah dihukum qazaf 80 kali sebatan jika tidak mendatangkan bukti. Memang pun mereka tidak akan ada bukti kerana maklumat mereka hanya dari blog pencacai yang sewenang-wenang menyiarkan gambar yang telah dimanipulasi.

Pembaca berita TV3 sedang melakukan dosa dalam pekerjaan mereka. Mereka dibayar gaji hasil pekerjaan haram tersebut. Maka, apabila aku menyatakan bahawa mereka makan gaji haram, ia berasas. Walaupun mereka hanya jadi tukang baca berita, mereka turut bersekongkol dengan majikan mereka yang menyediakan unsur pemberitaan yang berbaur fitnah tersebut.

Jika anda bertakwa kepada Allah, Allah akan berikan jalan kelepasan. Allah juga akan berikan anda razeki yang tidak disangka. Kalau benar-benar bertakwa, berhenti sahaja jadi pemberita TV3 dan cari kerja lain. Allah ada dan akan membantu hambanya yang membuat keputusan atas dasar ketakwaan. Pada zaman fitnah ini, bekerja dengan TV3 terdedah kepada corak pemberitaan haram yang merugikan diri pada hari akhirat!

Renung-renungkanlah wahai pemberita yang masih berakal budi!

No comments: