CARI BAHAN

Sunday, May 06, 2012

Kerja orang fasiq

Tuduh orang berzina bukan perangai orang soleh. Orang soleh, sekalipun melihat sendiri dengan mata kepalanya perbuatan zina yang dilakukan oleh seseorang, dia tidak akan mengeluarkan tuduhan sehingga dia yakin mempunyai bukti yang cukup menurut hukum syarak. Syarak telah menetapkan empat orang saksi diperlukan. Jika tiada empat orang saksi, maka si penuduh itu telah melakukan dosa besar. Dosa qazaf. Si pelaku dosa qazaf dihukum dengan sebatan 80 kali.

Inilah hudud Allah. Sudah banyak kali diterangkan oleh para ulama, dibahaskan dalam seminar dan dibentangkan dalam media yang pelbagai, sebahagian anggota masyarakat masih bebal dengan kejahilan dan kebodohannya. Kebodohan itu kian ketara apabila keluar suara sumbang agar orang dituduh melakukan zina itu melakukan sumpah. Disarankan pula sumpah di masjid dan menjunjung Al-Quran. Orang yang membuat tuduhan tidak pula dipersoalkan. Maka, dia makin girang dan merasakan dirinya sebagai orang yang berbuat baik kerana kononnya mendedahkan kemungkaran.

Ini semua kerja orang fasiq. Orang yang menyebarkan tuduhan tanpa bukti adalah kepala fasiq di atas semua orang yang mendendangkan lagu meminta sumpah penafian dibuat. Dalam Al-Quran Allah menegaskan:


إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ


Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak Mengetahui.
(Surah An-Nur: Ayat 19)


No comments: