CARI BAHAN

Tuesday, May 08, 2012

JK Fatwa jatuhkan maruah sendiri.

Itulah, kalau nak berfatwa jangan sambil lewa sahaja. Jangan pula ambil maklumat daripada TV3 atau akhbar Utusan Malaysia. Jangan juga hanya telifon polis atau para pemimpin UMNO sahaja. Para mufti yang hendak berfatwa hendaklah turun ke lapangan dan buat kajian. Jangan duduk dalam bilik mufti yang cerminnya menghadap ke Bangunan UMNO di semberang jalan, lalu berfatwa. Kalau sudah fatwa begitu, masyarakat akan ketawa. Masyarakat akan mencebir. Masyarakat akan ke tongsampahkan fatwa sebegitu. Tidak laku. Jangan salahkan rakyat kalau memang fatwanya jenis pandangan sekerat.

Fatwa haramkan perhimpunan sebagai respon perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini dilpaorkan juga dalam media luar negara. Kaca mata luar melihat JK Fatwa Kebansgaan itu samalah seperti fatwa Mufti Besar Syria yang membantah fatwa sokong demonstrasi Arab Spring yang difatwakan sebagai syarie oleh Dr. Yususf Al-Qardhawi. Mufti Besar Syria itu telah termaklumlah, dia diak jaga perutnya. Apa gunanya membela Bashar Assad yang demikian zalim dan hati kering, kalau bukan kerana sayangkan tempat duduk empuknyan dan isi perutnya sendiri.

JK Fatwa Kebangsaan mahu jadi seperti itukah maka fatwa yang mutasyabih dengan fatwa sonsang ulama Syria itu dikeluarkan?  Dalam dunia ini, sewaktu rakyat Arab bangkit menetang penguasa mereka yang zalim, suara mufti Arab Saudi yang dikatakan wahabi itu juga membantah demonstrasi rakyat.

Nah, bagi yang benci sangat kepada Wahabi, silalah katakan JK Fatwa Kebangsaan sudah jadi macam wahabi sebab sealiran dengan wahabi membantah Demonstrasi. Tapi ingat, ramai lagi ulama Arab Saudi yang  dikatakan Wahabi, juga menyokong demonstrasi rakyat menentang penguasa zalim di Tunisia, Mesir, Libya, Syria dan Yaman.

Harga diri JK Fatwa sudah dijatuhkan hina oleh ahlinya sendiri. Mereka menjadi mufti yang terkunci mulut untuk berfatwa secara bebas. Sebagai buktim sepanjang JK Fatwa Kebangsaan berfatwa, mana satu fatwa yang menegur kepincangan pemerintahan? Apakah perintahan sekarang ini lurus dan betul sentiasa sehingga tiada fatwa yang perlu dikeluarkan untuk menegur. Paling tidak, sekarang rakyat menuntut fatwa mengenai kemenangan pilihanraya dengan cara menipu sistem pilihanraya. Apakah kedudukan pemerintah yang berkuasa dengan cara itu?

Sekarang JK Fatwa Kebangsaan sudah terpalit dengan najis buangan sendiri. Orang berani mengkritik. Rakyat bijak pandai sudah banyak. Para mufti rakyat juga sudah ber'jeremut'. Macam mana lagi nak memaksakan satu-satu fatwa ke atas rakyat secara  mudah?



berjeremut: Banyak sangat ( Bahasa longat kampungku)

No comments: