CARI BAHAN

Friday, May 11, 2012

Kalau media sudah dikuasai kerajaan

Semalam, tengok dalam TV 3 menayangkan gambar DS Najib Abd Razak ditemuramah oleh sebuah saluran Radio dan menjawab panggilan orang ke hotline yang disediakan khas untuk beliau menjawab permasalahan rakyat.  Nampaknya, rakyat benar-benar dibodohkan sekarang ini. Ada berapa puluh saluran radio, semuanya menjadi pembodek kerajaan yang berkuasa. Semua TV di Malaysia tidak memberi peluang kepada pembangkang untuk menernag visi dan misi mereka. Ada satu radio bebas di Sarawak, itupun diberi perhatian serius dalam perbahasan para senator Dewan Negara baru-baru ini. Bukan macam radio lain pun. Rasanya macam radio yang berpusat dari luar negara yang boleh memecah masuk ke dalam frekunsi negara.

Seratus media yang ada, semua cuba dikuasai kerajaan. Mujur juga ada internet. Ada fb dan blog. Dapat juga mengetahui berita yang tidka berat sebelah. Kalau nak tengok video, ada youtube. Aku sebenarnya bangga berada pada zaman ini. Zaman teknologi yang membebaskan akal dari belenggu maklumat yang dikongkong oleh penguasa.

Melihat berita TV bukan pilihanku. Aku hany mahu melihat TV kerana nak tengok gelagat yang penuh penipuan itu. Lantas, berita TV perlu ditashihkan dengan pembacaan dan carian maklumat di internet. Inilah gaya hidup pencari maklumat pada zaman ini. Hal yang satu ini, para penguasa yang tamak itu tidak dapat menguasai. Di sini, mereka tidak dapat menawan anak muda secara keseluruhannya kerana anak muda adalah golongan yang tidak bergantung kepada media kerajaan.

Alhamdulillah...zaman ini adalah permulaan kepada perubahan.

No comments: