CARI BAHAN

Sunday, May 06, 2012

Ilmu Sihir dalam pelbagai rupa

Kuliah Subuh pagi ini aku sampaikan di Masjid Fajar. Isu yang dikupas adalah mengenai ilmu sihir yang ditampilkan dalam pelbagai bentuk dan jenama. Ada ilmu yang diberi nama ilmu putih, budi suci, wali suci dan bedah batin. Ilmu-ilmu tersebut adalah ilmu yang menggunakan camputangan jin dan syaitan, maka ilmu tersebut pada hakikatnya adalah ilmu sihir. Kita hendaklah berwaspada dengan dakwaan orang-orang yang ditampil soleh dan memiliki ilmu sedemikian. Ilmu seumpama itu adalah tazyin syaitan untuk memperdaya manusia.

Ilmu yang benar adalah ilmu yang daripada Allah SWT menerusi rasulnya dan diamalkan oleh para sahabat dan salafus soleh. Sementara, ilmu yang memungkinkan seseornag menjadi kebal, terbang, ghaib dan tidak hangus dibakar, maka ilmu tersebut adalah ilmu menyimpang yang mengundang bencana syirik.

Sehebat nabi Musa, dia terpaksa membelah laut dengan tongkatnya kerana jika terus masuk ke laut akan lemaslah. Sehebat nabi Muhammad SAW, baginda patah gigi dalam perang Uhud. Sehebat Hamzah seorang sahabat merangkap pakcik nabi SAW, dia terbunuh dalam perang Uhud. Demikian, Umar, Uthman dan Ali, mereka mati terbunuh.

Jika ada orang yang didakwa wali Allah, amat pendekar dan luar biasa ilmunya, hendaklah dicermati dimanakah duduk ilmunya itu.

No comments: