CARI BAHAN

Friday, May 04, 2012

Apa jadi dengan khutbah hari ini?

Khutbah Jumuat hari ini menjadi panas kerana khatib menyebut isu Bersih 3.0. Khatib menyebutkan sebagai contoh jihad politik ialah perjuangan menyatakan kalimah yang benar di hadapan penguasa yang zalim. Sambil memuji peserta Bersih yang disifatkan sebagai orang yang berani menyatakan "tidak" kepada penipuan yang dilakukan selama ini oleh kerajaan melalui SPR, khatib mengingatkan pula bahawa ualam yang keluar wajah mereka dalam TV dan media massa lain mengharamkan Bersih 3.0 adalah ulama upahan. 

Khatib juga menyatakan bahawa berlakunya ketirisan wang negara sebagaimana dilaporkan oleh Audit Negara sebanyak 28 bilion adalah mengundang mencana kelaparan daripada Allah SWT. Kerana menentang pemerintahan Islam, rakyat dilanda bencana ketakutan sehingga rakyat membina rumah bergril dan kedapatan kejadian rogol dan bunuh malah dibakar semakin berleluasa.

Kerana kepanasan isi khutbah itu, dilaporkan terdapat beberapa orang jemaah jumuat yang panas hati. Selepas solat jumuat, berlaku kekecohan kecil antara pemuka UMNO yang hadir dengan pembela isi kandungan kutbah khatib. Kononnya, tindakan perlu diambil oleh pengerusi dan mereka menuntut supaya pengerusi mengambil langkah agar khatib seperti itu tidak berulang.

Dalam bual selepas jumuat, aku bersama sebilangan sahabat merumuskan bahawa mojoriti jemaah boleh menerima kritikan khatib tersebut. Mereka yang dalam hatinya ada  penyakit akan melatah. Mereka adalah jenis yang suka mendengar khutbah yang menyebutkan mengenai buah-buahan tempatan, sungai yang bersih dan pencemaran udara. Kalau tajuk khutbah berkisar yang sedemikian, mereka senang hati. Jika menyentuh masalah kebobrokan negara yang menuntut rakyat disedarkan, mereka panas hati. Mereka sebenarnya tidak rela rakyat menjadi bijak dan sedar kerana jika rakyat menjadi bijak dan sedar, kepentingan mereka akan tergugat.

Apapun, biarkan hari ini berlalu. Bukan sekali kita menghadapi keadaan ini. Ini adalah asam garam perjuangan merubah masyarakat agar menjadi masyarakat yang merdeka dan bebas.

No comments: