CARI BAHAN

Thursday, May 17, 2012

Perubahan bukan perebutan kuasa.

Timbalan Perdana Menteri menasihatkan rakyat Malaysia agar mengambil iktibar kejatuhan negara-negara dalam sejarah dunia akibat berebut kuasa. Beliau dilaporkan berkata demikian ketika melancarkan sebuah buku terjemahan yang diterbitkan oleh DBP yang bertajuk "Hikayat Tiga Negara". Nasihat tersebut tentunya ditujukan secara tersirat kepada rakyat yang pada hari ini cenderung untuk menyokong pihak pembangkang yang cuba merebut kuasa daripada kerajaan yang sedia ada.

Sememangnya perebutan kuasa telah dicatat dalams ejarah sebagai salah satu punca penting jatuhnya sesebuah kuasa di zaman dahulu. Kerana berebut kuasa, tumbanglah pemerintahan umaiyyah dan bertukar kepada pemerintahan Abbasiah. Demikian pula, legasi pemerintahan Islam di Andalusia selama lebih 500 tahun juga tamat gara-gara perebutan kuasa antara amir di wilayah-wilayahnya.  Seantero dunia kita sering mendengar kisah kejatuhan bangsa dan negara tertentu kerana perebutan kuasa.

Namun, Timbalan Perdana Menteri tidak juga harus lupa bahawa kejatuhan sesuatu bangsa dan negara juga disebabkan oleh pemimpin yang rasuah dan korup. Apabila ada pemimpin sedemikian dalam negara, maka menjadi kewajipan negara diselamatkan dengan cara kuasa mereka direbut dan diserahkan kepada pemimpin yang lain. Silih ganti pemimpin adalah perkara biasa dalam sejarah. Sejarah juga memperlihatkan kepada kita betapa banyak bangsa dan negara yang dapat diselamatkan dengan pertukaran pemimpin daripada yang jahat  kepada yang lebih baik.

Rakyat negara kita menyimpan banyak memori luka yang tidak dapat dilupakan. Pembaziran wang negara dalam pelbagai kesilapan urus tadbir sudah sampaui ke peringkat tidka boleh dimaafkan. Logik apapun tidak boleh diterima rakyat untuk mengetahui bahawa suami bekas Menteri Pembangunan  Wanita, Sharizat Jalil mendapat RM250 juta untuk projek lembu yang tidak menjadi. Rakyat juga tidak boleh menerima alasan apapun untuk menghalalkan RM500 juta sebagai komisyen pembelian kapal selam scorpene dari Perancis. Tidak juga boleh diterima bagaimana Tajudin Ramli boleh mendapat sekitar RM850 juta berhubung tuntutannya terhadap Syarikat MAS.

Sungguh banyak kebejatan pemimpin yang ada sehingga tidak mampu lagi hendak dibilang dengan jemari yang ada. Saatnya telah sampai untuk berubah.

No comments: