CARI BAHAN

Wednesday, May 09, 2012

Si dunggu yang perasan Islamik.

Orang-orang dunggu yang bercakap tentang Islam akan tentu akan sinis bila TG Hj.Hadi Awang mengatakan bahawa perlaksanaan hukum hudud bukan keutamaan sekalipun PR memerintah Malaysia. Untuk melaksanakannya beberapa syarat mestilah dipenuhi. Sekadar menyebut beberapa contoh, beliau menyatakan jika gaji minimum tidak dilaksanakan dan pengangguran masih menjadi masalah, hukum hudud tidak dapat dilaksanakan.

Orang dunggu itu tentu akan marah. Bukan marah kerana mereka sangat memperjuangkan hudud. Tetapi mereka marah kerana hati dan jasad mereka teklah bercerai dengan parti Islam tersebut dan apa yang bermain dalam fikiran mereka adalah untuk menjatuhkan parti Islam tersebut.

Orang-orang dunggu itu jugalah yang tidak mahu berlapang dada menerima perubahan istilah negara berkebajikan sebagai ganti kempen negara Islam yang sekian lama menjadi selogan PAS. Lantas, si dunggu itu pun berkata bahawa PAS telah tergelincir. Kerana Feqahnya tidak sampai sedepa, si dunggu itu sukar mengerti perubahan yang berlaku. Baginya, perjuangan Islam itu perlu statik dan membujur lalu melintang patah. Apa orang kata jangan peduli. Pendapat orang lain salah semua, pendapat sendiri yang benar.

Manusia semakin berpengetahuan. Perubahan pengetahuan manusia ramai itu tidak diambil kira oleh si dunggu. Perubahan tahap dan daya fikiran rakyat tidak menjadi perhatian si dunggu. Sebab itu, si dunggu hanya akan berusaha memaksakan apa yang difikirkannya betul.

Lambat laun, si dunggu akan hilang ditelan kelapukan diri sendiri!

No comments: