CARI BAHAN

Saturday, April 21, 2012

Raja tidak lebih mulia dari para nabi.

Raja dan Rakyat, Berpisah Tiada...

Demikian bunyi slogan muluk yang diperkenalkan untuk tatapan rakyat sejak kebelakangan ini. Kewujudan raja-raja Melayu dalam institusi pemerintahan di Malaysia cuba ditampilkan sebagai institusi yang merakyat. Seorang raja yang selama ini hidup dalam medan aristokratnya digambarkan oleh media sebagai berjiwa rakyat. Bahasa mulus dilakar untuk menggambarkan betapa dekatnya antara raja dengan rakyat.

Di Malaysia ini amat ramai rajanya. Setiap berganti seorang raja untuk menjawat jawatan YDPA, maka akan lahirlah kata-kata muluk menggambarkan hubungan erat antara raja dan rakyat dan menggambarkan betapa cinta kasihnya rakyat kepada raja dan demikianlah sebaliknya.

Namun, apakah benar raja dan rakyat berpisah tiada? Rakyat marhain makan nasi berlauk garam sedangkan raja bersantapan diraja. Pakaian raja tetap kuning sejak dulu sedangkan rakyat nelayan dan petani berpakaian cabuk luntur warna. Kereta, rumah, sukan kegemaran, rakan-rakan pergaulan dan gaya hidup antara rakyat dengan raja masih jauh terjurang. Bagaimana boleh diungkapkan raja dan rakyat berpisah tiada?

Seorang raja...seharusnya hadir solat berjemaah di masjid bersama rakyat. Juga seharusnya turun ke pasar berjalan-jalan. Tidak perlu protokol yang dicipta hanya untuk menjarakkan antara raja dan rakyat. Raja tidak lebih mulia dari nabi. Sedangkan  nabi makan makanan rakyat dan berjalan di pasar-pasar, maka mengapa tidak para raja?

Allah berfirman:

وما أرسلنا قبلك من المرسلين إلا إنهم ليأكلون الطعام ويمشون في الأسواق

“ Kami tidak utuskan para Rasul melainkan mereka adalah jenis manusia yang makan makanan dan berjalan di pasar-pasar”.
(Surah Al-Furqan: Ayat 20)

No comments: