CARI BAHAN

Tuesday, April 17, 2012

Ulama berpolitik

" Ustaz...apakah Nik Aziz itu ulama", pagi itu tiba-tiba seorang teman sejawat bertanyaku. Entah dia benar-benar tidak tahu bahawa Nik Aziz itu ulama itu sengaja mencetuskan perbincangan politik, aku tidak tahu. Namun, aku pasti Nik Aziz yang dia maksudkan itu tidak lain adalah TG Nik Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan dan sekaligus Mursyidul Am PAS.

"Soalan itu amat tidak wajar kamu lontarkan...", aku memberi respons.

Apakah patut ada orang meragui keulamaan Nik Aziz. Kalau ragu-ragu mengenai keulamaan aku, itu dikira bolehlah. Demikian aku mengoceh teman sejawat itu.

Media kerajaan selama beberapa waktu membuat penternakan fikrah bahawa Nik Aziz bukan seorang ulama tetapi seorang ahli politik. Kenyataan beberapa pemimpin UMNO yang dunggu dipetik untuk menegaskan bahawa Nik Aziz hanyalah seorang ahli politik. Ulama menurut pemimpin dunggu tersebut adalah seorang yang tidak berpolitik. Paling ulama kalau menurutnya adalah orang seperti para sawahibus samahah muftayat yang hidup mereka lebih kepada menjaga keperluan bahimiah sendiri.

Apabila orang alim berpolitik, itu adalah salah. Begitu peninggalan penjajah dalam pemikiran kaum bangsaku. Seharusnya diketahi bahawa para ulama wajib berpolitik kerana politik itulah membawa kepada imamah di bumi. Nabi SAW sendiri berpolitik, maka apakah namanya ulama kalau cuci tangan dari ragam politik?


No comments: